Risk för gräsbrand i Södermanlands länLäs mer på SMHI:s webbplats om aktuellt meddelande.

Länsstyrelsen i Södermanland värd för årets myndighetsdialog

Landshövdingar, länsråd och civilminister står samlade framför Residenset på Stora torget i Nyköping för ett gruppfoto.

Deltagarna från myndighetsdialogen samlade framför Residenset i Nyköping. Foto: Janne Höglund

Landshövdingar och länsråd från hela Sverige har tillsammans med företrädare från regeringen, däribland civilminister Ida Karkiainen, träffats i Nyköping under veckan där Länsstyrelsen i Södermanlands län varit värd för årets myndighetsdialog.

Det grundläggande syftet för den länsstyrelsegemensamma myndighetsdialogen som sker varje år, är att följa upp länsstyrelsernas verksamhet, resultat och fortsatta inriktning.

– Myndighetsdialogen är ett viktigt styrinstrument för regeringen och det ger även oss länsstyrelser en bra respons kring hur vi utfört våra uppdrag. Det ger oss också möjlighet att föra en viktig diskussion om verksamheten i ett framåtriktat perspektiv, säger Johanna Sandwall, länsråd i Södermanland.

Civilminister Ida Karkiainen deltog

Flera företrädare från Finansdepartementet fanns på plats under dialogen, bland annat civilminister Ida Karkiainen. Fokuset låg framför allt på att följa upp viktiga nyckelfaktorer, men också att blicka framåt tillsammans.

– Jag är ju sedan tidigare mycket imponerad av länsstyrelsens verksamheter. Det visar också resultaten, att det är ett väldigt brett uppdrag och man presterar väldigt väl. Så jag är stolt över att få ha länsstyrelserna i min portfölj, säger Ida Karkiainen och fortsätter:

– Det är jättefint att få vara här på plats och kunna diskutera viktiga frågor tillsammans. Jag tar med mig tydliga medskick om saker som vi behöver utveckla i dialog med varandra. Länsstyrelserna utför ett komplext och svårt uppdrag men det finns också saker vi i regeringen kan göra för att underlätta.

Johanna Sandwall, länsråd i Södermanland, tillsammans med civilminister Ida Karkiainen står utomhus, i bakgrunden syns folk och residenset.

Johanna Sandwall, länsråd i Södermanland, tillsammans med civilminister Ida Karkiainen.

Besök på Stendörren, SSAB och information om Ostlänken

Utöver själva myndighetsdialogen har landshövdingarna och länsråden även haft en del andra punkter på schemat under besöket i Nyköping. Under onsdagseftermiddagen besöktes Stendörrens naturreservat som fyller 50 år i år.

– Stendörren var ett jättefint reservat och även naturum var väldigt fint och inspirerande att besöka. Vi fick också en trevlig guidad rundtur i det fina reservatet. Utsiktstornet hade en fantastisk utsikt över hela inloppet, Gustaf Daléns fyr och den vackra skärgården, säger Ulrica Gradin, vikarierande landshövding i Västmanland.

En grupp med människor står högt upp i ett utsiktstorn och blickar ut över skärgården.

Besök i Stendörren där naturumföreståndare Helena Herngren och reservatförvaltare Robin Pettersson berättade om reservatet, naturum och bjöd på en guidad rundtur.

Reservatförvaltare Robin Pettersson guidar en grupp människor, de står på en grön äng med gullvivor och havet i bakgrunden.

Torsdagen inleddes med ett besök på SSAB i Oxelösund som fick berätta mer om projektet att göra stålproduktionen fossilfri, en av de viktigaste komponenterna i den gröna omställningen. Ett besök inne på valsverket blev det också. Sven-Erik Österberg, landshövding i Stockholms län, tyckte det var häftigt att få se hur en valsning går till.

– Det var ett bra och intressant besök. Det här med fosilfritt stål är ju en jättestor grej, får de fram det enligt planerna så kommer det vara en väldigt stark konkurrenskraft för både Sverige och för svensk stålindustri, det kommer bli en enorm efterfrågan. Man ser allt fler länder som har stort fokus på grön omställning, så det är något som går över hela världen, berättar han efter besöket.

Kollage beståendes av fyra bilder från SSAB, en gruppbild utomhus och tre bilder inne i valsverket där gruppen får se hur valsningen går till.

Information om Ostlänken och utdelning av nyligen utvalda landskapsärtor till varje län från Kålrotsakademien, stod också på schemat. Dagarna avslutades på Residenset i Nyköping där det bjöds på lunch i form av Södermanlands nya landskapsmåltid, framtagen av Sörmlands Matkluster.

En längre intervju med civilminister Ida Karkiainen kommer under nästa vecka.

Mingel i Residensets trädgård där en grupp människor står och lyssnar på underhållning framförd av två män med gitarr.

Mingel i Residensets trädgård till underhållning från Alvin Blomberg och Kenneth Bodin, som bjöd på godbitar ur Nyköpingssonens Ulf Peder Olrogs text- och viskammare.

Ett konferensrum där deltagarna sitter och lyssnar på en presentation om Ostlänken av Urban Granström.

Urban Granström, kommunstyrelsens ordförande i Nyköping, berättade om Ostlänkens betydelse för Nyköping. Viktor Zakrisson, enhetschef på Plan- och byggenheten på länsstyrelsen, informerade om hur länsstyrelsens arbete påverkas av Ostlänken.

En massa skedar ligger på ett fat med en ärtröra på, som är smakprov på tillagade landskapsärtor.

Smakprov på ett par tillagade ärtsorter i samband med utdelningen av landskapsärtor från Kålrotsakademien.

Beatrice Ask

Stora Torget 13