Aktuella varningsmeddelanden i Södermanlands länJust nu är det flera varningsmeddelanden i länet. Läs mer om dem på SMHI:s webbplats.

Södermanlands inventering av tillfälliga boenden ger 3042 platser

Tecknad bild på ett hus när någon håller ett förstoringsglas framför huset

Foto: Mostphotos

Läns­styrel­serna fick i uppdrag av Regeringen att göra en inven­tering av befint­liga lokaler, anlägg­ningar och även andra enklare boende­former som kan användas som till­fälliga boenden på såväl kort som något längre sikt för människor på flykt.

Inventeringen ska i första hand avse platser för till­fälliga bostäder i kom­munal och statlig regi inom respektive län som kan användas för till­fälliga boen­den för personer som är i behov av skydd. I andra hand ska inven­teringen även omfatta till­fälliga platser i privat regi i sam­verkan med till exempel bransch­organisa­tioner. Uppdraget ska utföras i nära dialog med kom­muner, regioner och andra berörda aktörer.

Länsstyrelsen i Södermanlands län har idag rapporterat in totalt 3042 platser samt 27 barnsängar. Nationellt, för alla Sveriges län, har det rapporterats in drygt 74 000 tillfälliga boendeplatser som Migrationsverket kan använda utifrån behov.

Boendeplatser i länets kommuner

Följande boendeplatser finns fördelade på länets kommuner:

Eskilstuna 183 samt 27 barnsängar

Flen 780

Gnesta 103

Katrineholm 977

Nyköping 598

Oxelösund 145

Strängnäs 40

Trosa 92

Vingåker 124

Fördelning av boendeplatser