Nu pågår den nationella vaccinationsveckan

Två män sitter bredvid varandra och fikar och skrattar tillsammans. Texten Nationella vaccinationsveckan 14-20 mars 2022 syns till vänster i bild och Folkhälsomyndighetens logotyp syns till höger i bild.

Idag, den 14 mars, inleds den nationella vaccinationsveckan. Vaccinet är det allra viktigaste verktyget i kampen mot covid-19 och i Sverige har vi nått en hög vaccinationstäckning. Men det är fortfarande mer än en miljon människor över 12 år som inte tagit sin första dos. Därför genomförs nu en nationell vaccinationsvecka i Sverige under vecka 11.

Pandemin är inte över och covid-19 sprids fortfarande. Vaccinationsveckan genomförs på uppdrag av regeringen med syfte att öka kunskapen om att vaccination mot covid-19 är viktigt.

När Sverige nu gått in i en ny fas i pandemin och allmänna åtgärder för att minska smittspridningen upphört, är det särskilt viktigt att nå ut med information om nyttan med vaccination till så många som möjligt. Nationella vaccinationsveckan genomförs vecka 11 (14–20 mars 2022), och vaccinfrågan kommer att uppmärksammas på olika sätt och som en del i det långsiktiga arbetet för en god hälsa för alla.

Det är fortfarande mer än en miljon människor över 12 år i Sverige som ännu inte fått sin första dos. De allra flesta har valt att vaccinera sig, men det finns grupper i samhället med en generellt lägre vaccinationstäckning där vissa ännu inte nåtts av möjligheten eller erbjudandet om vaccination. Andra har valt att avstå vaccinering.

De som är ovaccinerade har en ökad risk att bli smittade och bli allvarligt sjuka i covid-19. Det är tydligt att vaccinationerna gör skillnad – i takt med att vaccinationerna har ökat har färre personer med covid-19 avlidit.

Vaccinationsmöjligheter via drop in under vecka 11

Under vaccinationsveckan erbjuds flera vaccinationsmöjligheter runt om i Sörmland via drop in, där man inte behöver boka en tid för att kunna vaccinera sig.

Drop in i Sörmland under nationella vaccinationsveckan, Region Sörmlands webbplats Länk till annan webbplats.

Vaccinationsveckan syftar till att stärka kommunikationen för att få fler att vaccinera sig – för att skydda sig själva och andra. På Folkhälsomyndighetens webbplats finns information att både ta del av samt sprida vidare kring vikten av vaccination.

Information om nationella vaccinationsveckan, Folhälsomyndighetens webbplats Länk till annan webbplats.

Frågor och svar om vaccination mot covid-19, Folkhälsomyndighetens webbplats Länk till annan webbplats.

Beatrice Ask

Stora Torget 13