Regeringen har utsett Jacob Högfeldt till Länsstyrelsens insynsråd

Hans Ekström, Jacob Högfeldt, Beatrice Ask, Gunnar Forss, Monica Lindstedt, Johan Lagerholm

Idag samlades insynsrådet för Länsstyrelsen i Södermanlands län med Jacob Högfeldt, Kommunstyrelseordförande i Strängnäs, som ny ledamot.

Varje länsstyrelse har ett insynsråd som stöd för landshövdingen och myndigheten, där landshövdingen är ordförande. Rådet sammanträder tre till fyra gånger per år.

Det är regeringen som utser rådets ledamöter på förslag från landshövdingen. I förslaget på ledamöter ska man ta hänsyn till jämn könsfördelning, etnisk och kulturell mångfald. Ledamöterna ska vara allmänt betrodda, väl förtrogna med länet och ha god regional förankring.

Insynsrådets sju ledamöter:
• Hans Ekström, riksdagsledamot