Risk för gräsbrand i Södermanlands länLäs mer på SMHI:s webbplats om aktuellt meddelande.

Länsstyrelsen följer den säkerhetspolitiska utvecklingen

En kvinna håller upp sina händer i luften som formar ett hjärta runt solen

Foto: Mostphotos

Med anledning av Rysslands pågående invasion av Ukraina följer Länsstyrelsen den säkerhetspolitiska händelseutvecklingen och med särskilt fokus på hur den kan påverka Södermanland.

Länsstyrelsen är länets högsta civila totalförsvarsmyndighet och har därför en sammanhållande och stödjande roll inom krisberedskap och civilt försvar i länet. Eventuella insatser och åtgärder kommer att baseras på den fortsatta händelseutvecklingen. Inriktningen just nu är att omvärldsbevaka och följa händelseutvecklingen samt att arbeta med samverkan i länet och på nationell nivå.

Viktigt med källkritik

Det är extra viktigt att vara källkritisk. Sök information från olika källor för att få en bild av läget och sprid inte vidare obekräftade rykten.

Om källkritik hos Krisinformation.se Länk till annan webbplats.

Om sociala medier i kriser hos Krisinformation.se Länk till annan webbplats.

Stöd vid oro

Alla reagerar olika i oroliga tider. Barn och unga är särskilt utsatta. Det är viktigt att vi inte lämnas ensamma med vår oro.

Mer om stöd vid oro och den hjälp samhället erbjuder på Krisinformation.se Länk till annan webbplats.

Mer om hur du som vuxen kan prata med barn som är oroliga för omvärldsläget på Försvarsmaktens webbplats Länk till annan webbplats.

Skyddsrum

Skyddsrum ska kunna ge skydd åt människor vid krig. På Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps webbplats får du veta mer om var de finns, hur de fungerar och vem som ansvarar för dem.

Frågor och svar om skyddsrum på MSB:s webbplats Länk till annan webbplats.

Jodtabletter

Länsstyrelsen får just nu frågor om jodtabletter. Vid en eventuell händelse på ett kärnkraftverk i Ukraina med utsläpp av radioaktiv jod finns det ingen anledning att ta jodtabletter i Sverige. För mer information hänvisas till Strålsäkerhetsmyndigheten.

Frågor och svar med anledning av händelserna i Ukraina hos Strålsäkerhetsmyndigheten Länk till annan webbplats.

Flyktingar från Ukraina

Länsstyrelsen arbetar med mottagandet av flyktingar från Ukraina. Vi bevakar situationen, inhämtar och sprider information, samverkar med kommuner, organisationer och andra myndigheter samt arbetar även med flera uppdrag från regeringen kopplat till flyktingmottagandet.

Flyktingmottagandet med anledning av kriget i Ukraina

Länsstyrelsen stödjer och sammanhåller

Länsstyrelsen är geografiskt områdesansvarig på den regionala nivån och har därför en sammanhållande och stödjande roll inom krisberedskap och civilt försvar i länet.

Länsstyrelens arbete med säkerhet och beredskap Länk till annan webbplats.

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB

Här finns information om vad du som privatperson kan tänka på i och med det säkerhetspolitiska läget. Det finns även råd till myndigheter och företag samt information om vad MSB gör.

MSB:s arbete med anledning av Rysslands invasion Länk till annan webbplats.

Folkhälsomyndighetens information på flera språk

På Folkhälsomyndighetens webbplats finns information till regioner och andra aktörer som möter flyktingar från Ukraina. Materialet finns översatt till ukrainska och ryska.

Folkhälsomyndighetens information med anledning av rådande situation i Ukraina Länk till annan webbplats.

Länsstyrelsen i Södermanlands län

611 86 Nyköping