Klimatklivet har bidragit till en tankstation för biogas i Flen

Personer står i en halvcirkel riktade mot tankstationen som ska invigas.

Invigning av tankstation för biogas i Flen. Foto: Flens kommun

Idag den 28 januari invigs en tankstation för biogas i Flen som delvis finansierats genom Klimatklivet.

En tankstation för biogas i Flen.

Flens första tankstation för biogas. Foto: Flens kommun.

Flens kommun och Sörmlands Vatten har anlagt en tankstation för biogas i Flen. Det har möjliggjorts delvis med medel från Klimatklivet. Med tankstationen hoppas aktörerna att det ska bli lättare för kommunen och invånarna att välja hållbara och klimatsmarta alternativ i vardagen. I Katrineholm där Sörmlands Vatten redan har en anlagd tankstation märkte de en 25% ökad försäljningen förra året jämfört med 2020. Biogasen till de båda stationerna kommer från Katrineholms reningsverk och även den produktionen har tilldelats investeringsstöd från Klimatklivet av Naturvårdsverket.

Tankstation biogas - Flens kommun Länk till annan webbplats.

Olivia Gustafsson och Maria Gustavsson, som båda är involverade i arbetet med klimatinvesteringsstödet på Länsstyrelsen i Södermanlands län, följer invigningen på distans.

- Det är jättekul att vi får vara med och se hur stödet används till att utveckla Södermanland i en mer hållbar riktning. Vi hoppas att tankstationen kan underlätta både för kommunen och Flens invånare att välja klimatsmart, säger Olivia Gustafsson, Energi- och klimathandläggare, Länsstyrelsen i Södermanlands län.

Mer om klimatklivet

Klimatklivet är ett investeringsstöd till lokala och regionala åtgärder som minskar utsläppen av koldioxid och andra gaser som påverkar klimatet. Andra önskade effekter är spridning av ny teknik, marknadsintroduktion, bättre hälsa och sysselsättning samt att andra miljömål än "Begränsad klimatpåverkan" påverkas positivt. Åtgärder som bidrar till minskade utsläpp av växthusgaser inom jordbruket är prioriterade.

Du kan ansöka om stöd under följande perioder under 2022:

10 februari–28 februari
3 maj–18 maj