Risk för gräsbrand i Södermanlands länLäs mer på SMHI:s webbplats om aktuellt meddelande.

Minimeringsmästare från Sörmland tar sig an matsvinnet

Närbild på händer som skär i en morot på en skärbräda. På bänken bredvid ligger tomater, morot och sallad. I övre högra hörnet är minimeringsmästarnas logotyp.

Foto: Minimeringsmästarna. Eventbild med tema matsvinn.

Minimeringsmästarna är en nationell tävling för hushåll som vill minska på de onödiga sakerna, utgifterna, stressen och klimatavtrycket. Länsstyrelsen i Södermanlands län är en av de aktörer som arbetar med att genomföra projektet i länet.

I höstas påbörjades Minimeringsmästarna, där ett tjugotal hushåll från Sörmland deltar. Tävlingsårets är uppdelat i fem teman. Det första temat ”Hållbar konsumtion” är nu avklarat och deltagarna ska ta sig an nästa tema, Matsvinn.

Deltagarna i Minimeringsmästarna har hittills i tävlingen vägt sitt avfall och utmanats att under en månad inte köpa några nyproducerade saker utan i stället fokusera på secondhand och upplevelser, de har också fått testa att ge bort en begagnad present och inventera vad de har för engångsprodukter hemma.

Tema matsvinn

Nu går tävlingen in i nästa fas och tema, Matsvinn. Matsvinn är en av de stora klimatbovarna. I svenska hushåll slängs ca 37 kilo matsvinn per person och år helt i onödan. Hushållen i Minimeringsmästarna utmanas nu att minska sitt matsvinn så mycket det bara går. Till varje tema finns tre utmaningar och matsvinnsutmaningarna handlar bland annat om att logga sitt matsvinn för att deltagarna ska förstå varför deras matsvinn uppkommer. Söndag 23 januari 13:15 är både deltagare i projektet och allmänheten välkomna till en digital matsvinnsträff; Jonas Hammar, husföreståndare och ansvarig för Landshövding Beatrices Asks kök, agerar TV-kock och svarar på tittarnas frågor.

Digital matsvinnsträff Länk till annan webbplats.

Minimeringsmästarna på sociala medier

Hushållen som deltar i Minimeringsmästarna delar med sig av sina erfarenheter och hur de löser de olika utmaningarna i sociala medier. Vem som helst kan också bli en Digital minimeringsmästare genom att följa Minimeringsmästarna och genomföra utmaningarna som presenteras i tävlingens sociala medier.

I Södermanland är Minimeringsmästarna ett samarbete mellan Nyköpingshem, Nyköpings kommun, Länsstyrelsen i Södermanlands län, Sörmland Vatten, Oxelösunds kommun, Trosa kommun och Trobo.

Hanna Grimstedt

Miljömålssamordnare