Landshövdingen på plats när världens första fossilfria stål togs fram på SSAB

En glödhet plåt på valsverket inne på SSAB.

Världens första fossilfria stål tas fram på SSAB. Foto: SSAB

SSAB i Oxelösund har nu producerat världens första fossilfria stål och levererat till kund. Provleveransen är ett viktigt steg på vägen mot en helt fossilfri värdekedja för järn- och stålframställning. Landshövding Beatrice Ask fanns på plats på SSAB när det fossilfria stålet stod färdigt för leverans.

SSAB i Oxelösund har nu valsat det första stålet framställt med ny teknik. Det har reducerats med 100 procent fossilfri vätgas istället för med kol och koks, vilket bidrar till minskade koldioxidutsläpp. Landshövding Beatrice Ask menar att den här nya tekniken är ett viktigt steg både för SSAB:s egen framtida utveckling men även för hela Sörmland.

– SSAB är ett viktigt företag för länet, som ger många jobb och är betydelsefullt på flera sätt. Ska SSAB fungera på samma sätt i framtiden så behöver man fortsätta att utvecklas och ligga i framkant, och det är därför otroligt betydelsefullt med den här omställningen som man nu gör. Sedan påverkar det såklart även miljön här i Sörmland på ett positivt sätt, men det är framför allt på nationell nivå som man ser de stora miljövinsterna, säger Beatrice Ask och fortsätter:

– Företag som vågar ta det här tekniksprånget sätter Sörmland på kartan. Det kan också intressera fler företag för den här delen av Sverige, och det är viktigt för länet.

Tre personer, Beatrice Ask, Urban Granström och Catharina Fredriksson, står med gula varseljackor samt hjälmar inne i en industrilokal på SSAB.

Landshövding Beatrice Ask, Kommunstyrelsens ordförande i Nyköping Urban Granström och Kommunstyrelsens ordförande i Oxelösund Catharina Fredriksson inne på SSAB där världens första fossilfria stål nu har levererats.

SSAB, LKAB och Vattenfall skapade HYBRIT, Hydrogen Breakthrough Ironmaking Technology, 2016 med målet att utveckla en teknik för fossilfri järn- och stålframställning. I juni 2021 kunde de tre bolagen visa upp världens första vätgasreducerade järnsvamp producerad i HYBRIT:s pilotanläggning i Luleå. Denna första järnsvamp har därefter använts för att producera det första stålet framställt med denna genombrottsteknik.

– Det första fossilfria stålet i världen är inte bara ett genombrott för SSAB, det är ett bevis för att det går att ställa om och kraftigt minska klimatavtrycken från stålindustrin globalt. Vi hoppas att detta kan inspirera andra att också vilja öka takten i den gröna omställningen, säger Martin Lindqvist, vd och koncernchef för SSAB.

Beatrice Ask

Stora Torget 13