Kommunala satsningar på ”Naturnära jobb” i Södermanland

En närbild på en vit blommar.

Länsstyrelsen i Södermanland har genom ett regeringsuppdrag gett kommunerna möjlighet att ansöka om medel för att starta arbetslag för naturnära uppgifter. Både Katrineholm och Oxelösunds kommun har beviljats medel för att starta arbetslag för unga.

Genom regeringsuppdraget ”Naturnära jobb” har kommunerna haft möjlighet att ansöka om medel från länsstyrelsen för att starta arbetslag för olika naturnära uppgifter. De kommunala satsningarna är ett komplement till de redan etablerade arbetslag som leds av Skogsstyrelsen.

Katrineholm storsatsar

I Södermanland har både Katrineholm och Oxelösunds kommun ansökt och beviljats medel specifikt för unga som ska arbeta med naturvård, parkskötsel och andra liknande uppgifter. Satsningen ska både lyfta individerna, förbereda dem inför arbetslivet och bidra till att viktiga samhällsuppgifter blir gjorda. Katrineholm storsatsar och har fått näst störst tilldelning i hela landet, drygt 1 miljon kronor.

- Det är jätteroligt att vi kan anställa arbetshandledare och arbetslag med ungdomar/unga vuxna. Fler får arbetslivserfarenhet och en introduktion till naturnära jobb. Bidraget bidrar till att vi bättre kan bekämpa invasiva växter, arbeta med tätortsnära betesmarker och hålla fint i våra friluftsområden. Det skapar en ökad biologisk mångfald och ger en massa andra mervärden, säger Linda Aldebert, miljöstrateg/kommunekolog och kontaktperson för satsningen i Katrineholms kommun.

En investering för framtiden

Med de medel som Katrineholms kommun beviljats hoppas de kunna ge upp till 16 personer arbete under tiden juni-december 2021.

- Allt som kan göras för att fler unga ska komma i arbete är en investering för framtiden. Jag är glad över att flera kommuner vill använda de resurser regeringen anslagit. Positivt är också att det viktiga miljöarbetet får en extra skjuts, säger landshövding Beatrice Ask.

Här hittar du mer information om naturnära jobb.

Här kan du läsa Naturvårdsverkets pressmeddelande "Extra satsning på naturnära jobb i 16 kommuner". Länk till annan webbplats.

Beatrice Ask

Stora Torget 13