Risk för gräsbrand i Södermanlands länLäs mer på SMHI:s webbplats om aktuellt meddelande.

Ny kampanj lyfter konstiga vanor i konstiga tider

Konstiga tider = konstiga vanor. Det lyfter landets 21 länsstyrelser i en gemensam kampanj riktad mot unga vuxna som lanseras i början av februari.

– Vi vill tacka Sveriges yngre vuxna för allt de har varit villiga att försaka med anledning av coronapandemin och samtidigt inspirera dem till att orka hålla i ett tag till, säger Lotta Larson, kommunikationschef vid Länsstyrelsen i Dalarnas län.

När spridningen av covid-19 tog ny fart i Sverige under hösten 2020 var vuxna i åldern 20-29 år en av de grupper där smittan bredde ut sig som mest. I den här åldern lever många ett socialt liv med stora nätverk, rör sig mycket ute i samhället och riskerar därigenom både att själva smittas av covid-19 och att smitta andra.

– Unga vuxna har fått förändra och ställa om en stor del av sin vardag under pandemin. Det här är en period i livet då många vill ut och resa, festa och umgås med vänner, studera, skaffa sitt första jobb och kanske träffa sin blivande partner. Mycket av det har de tvingats sätta på paus just nu, och de förtjänar ett tack för att de är villiga att göra den uppoffringen, säger Lotta Larson.

Samtidigt är pandemin långt ifrån över. För att livet ska kunna bli normalt igen gör vi saker annorlunda nu. Aldrig förr har vi haft så rena händer, träffats så lite som nu, undvikit folk på stan. Och vi måste fortsätta med alla de här konstiga nya vanorna, tills allt blivit som vanligt igen.

– Mycket av kommunikationen under pandemin har fokuserat på allt man inte får göra. I den här kampanjen har vi valt att undvika pekpinnar och med en humoristisk underton mana till eftertanke och ökad medvetenhet kring de små, viktiga saker vi gör och behöver fortsätta med, säger Lotta Larson.

Kampanjen Konstiga tider = konstiga vanor rullar igång på Sveriges 21 länsstyrelsers Instagram- och Facebookkonton och som Instagram stories i början av februari. Materialet kommer även att vara tillgängligt för kommuner och andra aktörer som vill sprida det i sina kanaler.

Lotta Larson
Kommunikationschef Länsstyrelsen i Dalarnas län