Risk för gräsbrand i Södermanlands länLäs mer på SMHI:s webbplats om aktuellt meddelande.

Sveriges talman och Landshövdingen firar demokratin 100 år

Talmannens besök 20200828

Landshövding Beatrice Ask och talman Andreas Norlén. Foto: Marie Strömqvist

Landshövding Beatrice Ask och talman Andreas Norlén har bjudit in till dialog i samband med firandet av demokratins 100-årsjubileum. Södermanlands kommunledningar och regionledning, Mälardalens högskola, Nyköpings gymnasium, Länsstyrelsen samt Sörmlands Museum deltar i samtalen idag.

Hela samhället har fått ställa om sitt arbete på grund av pandemin. Beslutsfattandet har anpassats utifrån rekommendationer och riktlinjer samtidigt som uppgifter varit många och delvis nya. När talmannen besöker länet med anledning av demokratins 100-årsjubileum bjuder vi in till ett samtal om demokratin, gjorda erfarenheter och tankar framåt. Med anledning av den rådande pandemin sker dialogen i huvudsak genom digitala möten.

- Hela Sveriges riksdag firar hela Sveriges demokrati och därför är det viktigt för mig och de vice talmännen att inom ramen för demokratijubileet besöka alla delar av landet. Det är också viktigt att det demokratiska samtalet hålls levande trots pandemin. Under besöket i Södermanlands län vill vi öka kunskapen om demokratins genombrott men framför allt inspirera till samtal om demokratins vikt och vilka utmaningar demokratin står inför, säger talman Andreas Norlén.

- Det är viktigt att våga lyfta frågan om hur vi kan lösa de utmaningar som demokratin ställs inför i en pandemi, och vi är glada över kommunernas engagemang inför dagens samtal om hur olika verksamheter i vårt samhälle har fått ställa om, säger landshövding Beatrice Ask.

Bakgrund

För hundra år sedan beslutade riksdagen om att införa allmän och lika rösträtt för kvinnor och män och de första kvinnorna tog plats i riksdagen 1922. Under åren 2018–2022 firar riksdagen demokratins genombrott. Länk till annan webbplats.

Utställningen demokrati 100 år finns på Sörmlands museum Länk till annan webbplats. fram till den 27 september.

Beatrice Ask

Stora Torget 13