Rökfri miljö för alla

Rökfri miljö

Visste du att en ny tobakslag har gett oss fler rökfria utomhusmiljöer? Det betyder att alla former av rökning är förbjuden på lekplatser, uteserveringar, busshållplatser, perronger och vid entréer och idrottsanläggningar.

Fler rökfria utomhusmiljöer gör att både barn och vuxna nu kan vistas nästan överallt utan att besväras av rök. I de rökfria miljöerna är alla former av rökning förbjuden, exempelvis cigaretter, e-cigaretter och vattenpipor.

I dag röker ungefär nio procent av kvinnorna och männen i Södermanland varje dag. Nio av tio började innan de fyllde 18 år. Många av dem som röker önskar att de aldrig börjat.
I en rökfri miljö blir rökning mindre synligt och det stöttar alla som vill sluta röka. På köpet undviker vi att barn blir nyfikna på rökning.

Det är känt sedan tidigare att tobaksrökning ökar risken för allvarliga symtom vid luftvägsinfektioner. Ett rökstopp ger hälsovinster redan efter en kort tid, exempelvis ökad syresättning, lägre blodtryck och förbättrad lungfunktion.

Länsstyrelsen i Södermanlands län, Region Sörmland, polisen och kommunerna i länet arbetar gemensamt för att minska tobaksbruket och dess skadeverkningar. Samtliga aktörer ser mycket positivt på att det nu finns fler rökfria miljöer.

- Rökförbudet innebär att alla får samma möjligheter att till exempel sitta på uteserveringar, passera allmänna entréer eller vänta på tåget. Fler kan busa med barnen på lekplatsen eller spela fotboll på idrottsplatsen utan att besväras av rök, säger Elin Schelin, länssamordnare för ANDT-frågor på Länsstyrelsen i Södermanlands län.

Vill du ha kostnadsfri hjälp att sluta med tobak?
Besök slutarokalinjen.se Länk till annan webbplats., chatta eller ring 020-84 00 00 (handledning och kunskap finns på flera språk) eller sök på "sluta röka" på 1177.se Länk till annan webbplats..

Beatrice Ask

Stora Torget 13