Risk för gräsbrand i Södermanlands länLäs mer på SMHI:s webbplats om aktuellt meddelande.

Lutte Berg får årets Sörmlandsmedalj

LiselottHagberg och Lutte Berg

I dag delades Sörmlandsmedaljen ut för tionde gången under Sörmlandsdagen. Vinnare av Sörmlandsmedaljen 2019 blev Lutte Berg som fick motta medalj och diplom av landshövding Liselott Hagberg.

Under den pågående flyktingkrisen samlade Lutte ihop ett 30-tal musiker inom Flens kommun, alla med olika nationella och musikaliska bakgrunder. Tillsammans bildade de Flen Världsorkester. Projektet är mycket framgångsrikt och har blivit känt långt utanför Sörmlands och Sveriges gränser.

- Det är med stort engagemang, entusiasm och hjärta som Lutte har genomfört ett mycket handgripligt integrationsprojekt i form av Flen Världsorkester. Han är en värdig mottagare av Sörmlandsmedaljen och genom sitt arbete med orkestern har han visat att kulturen bidrar till att föra människor närmare varandra, säger landshövding Liselott Hagberg.

Sörmlandsmedaljen delades ut första gången 2009 och firar i år 10-årsjubileum. Syftet med medaljen är att hedra personer och föreningar med anknytning till Södermanlands län som utfört betydelsefulla insatser.

Sörmlandsmedaljen

Om Sörmlandsdagen

Sörmlandsdagen skapar en arena för aktörer i länet och lyfter fram verksamheter för innovation, tillväxt och kunskap. Det är ett samarrangemang mellan Länsstyrelsen i Södermanlands län, Region Sörmland, Sparbanken Rekarne och Sörmlands Sparbank.

Över 100 personer inom näringsliv och organisationer deltog under Sörmlandsdagen 2019 den 18 oktober på Hedenlunda slott i Flen. Inspirerande föreläsningar och kunskapsutbyte inom flera ämnesområden gav deltagarna goda möjligheter till nätverkande och att dela framgångsrika erfarenheter.

Mer information om Sörmlandsdagen

Jonas Hammar