Risk för gräsbrand i Södermanlands länLäs mer på SMHI:s webbplats om aktuellt meddelande.

Kraftsamling för krisberedskap och totalförsvar i Sörmland

Liselott Hagberg och Dan Eliasson

Landshövding Liselott Hagberg och generaldirektör på MSB, Dan Eliasson. Foto: Länsstyrelsen.

Länsstyrelsen i Södermanlands län har samlat regionala och centrala aktörer till en krisaktörsdag. Syftet är att utbyta kunskap om länets krisberedskap och stärka samarbetet inom totalförsvarsutvecklingen. Krisaktörsdagen inleddes av Landshövding Liselott Hagberg och Dan Eliasson, generaldirektör på Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.

Många representanter från kommuner, Länsstyrelsen, centrala myndigheter som MSB, Energimyndigheten och Socialstyrelsen träffades under den välbesökta krisaktörsdagen. Programmet innehöll diskussioner och föreläsningar om bland annat planering för civilt försvar och totalförsvarsarbete inom hälso- och sjukvårdssektorn. Nära samarbete och god regional krisberedskap är viktiga steg framåt inom såväl den regionala som nationella totalförsvarsutvecklingen.

- God beredskap för kris och för krig är en angelägenhet för oss alla. Därför känns det bra att se det breda engagemang som nu växer fram hos krisaktörer ute i landet, bland annat i Södermanland, säger Dan Eliasson, generaldirektör på MSB (Myndigheten för samhällsskydd och beredskap).

Samverkan mellan centrala, regionala och lokala aktörer under en kris kan vara avgörande för samhällets samlade förmåga att ta sig igenom en oväntad händelse.

- Totalförsvarsutvecklingen är en fråga och ett ansvar för hela samhället. Kunskapsuppbyggnaden är en förutsättning för att kunna ta det ansvaret, säger Liselott Hagberg, landshövding i Södermanlands län.

Beatrice Ask

Stora Torget 13