Södermanlands unga ANDTS-ambassadörer

ANDTS-ambassadörer

16 ungdomar från Katrineholms, Oxelösunds och Eskilstunas kommun gör feriepraktik som ANDTS-ambassadörer under tre veckor med alkohol-, narkotika-, tobak-, dopnings- och spelförebyggande frågor. Det syftar till att ge unga en röst i det förebyggande arbetet.

Målen med arbetet är att ungdomarna ska fungera som ambassadörer bland sina kompisar för att välja bort ANDTS, men också att göra ungdomarna delaktiga i länets förebyggande ANDTS-arbete genom att föra fram deras kunskap, tankar och idéer till politiker, tjänstepersoner och beslutsfattare. Den 4 juli avslutades feriearbetet med en gemensam träff för alla ANDTS-ambassadörer i Södermanlands län.

- Vi vet att delaktighet skapar engagemang och vi vill med detta arbete ge unga kunskap och verktyg för att kunna inspirera sina kompisar att fortsätta vara fria från alkohol, tobak, narkotika, dopning och spel om pengar, säger Elin Schelin, ANDT-samordnare på Länsstyrelsen i Södermanlands län.

Ungdomarna är mellan 16 och 18 år och har fått söka praktiken genom kommunens erbjudande om feriepraktik till ungdomar. Under veckorna får ungdomarna ta del av föreläsningar på området, göra studiebesök och diskutera ANDTS. Förutom information och kunskap om ANDTS-förebyggande arbete får de lära sig att presentera, kommunicera och att arbeta i grupp. I slutet av perioden görs en film som kommer att spridas på skolor och bland beslutsfattare i kommunerna.

Länsstyrelsen har fungerat som bollplank i arbetet med projektet och också bidragit med ekonomiska medel för bland annat föreläsare. Ansvariga för projektet är kommunernas lokala ANDTS-samordnare, som också stått för projektutformning och genomförande tillsammans med andra lokala aktörer. Förutom de kommuner som nämnts ovan, har också Vingåkers kommun varit delaktig i arbetet.

Katrineholms kommun, Karin Nordén,
karin.norden@katrineholm.se, 0150–57021