Risk för gräsbrand i Södermanlands länLäs mer på SMHI:s webbplats om aktuellt meddelande.

Kronprinsessans vandring i Södermanland

Kronprinsessadns vandring 20190522

Foto: Per Folkesson, Länsstyrelsen

Den 22 maj vandrade Kronprinsessan tillsammans med landshövdingen och allmänheten genom Södermanlands vackra natur. Delar av vandringen upplevdes till häst, på ångtåg och i kanot.

Vandringen skedde främst längs Sörmlandsleden och var cirka 15 kilometer lång. Alla var välkomna och över hundra sörmlänningar hade tagit sig ut i det strålande vädret för att delta i vandringen. Under besöket informerades det om gruvindustri, kolmilor, fornborgar, kulturlandskap, järnväg, natur och mycket annat.

Kronprinsessan inledde vandringen till häst vid Nerhyttans gård tillsammans med landshövding Liselott Hagberg. Ridturen gick mot Skottvångs gruva. Vid gruvan mötte många vandringssugna deltagare upp! Där fanns också Gunnar Nygren från Östra Sörmlands gruvförening och Maria Bystedt, som berättade om gruvområdets historia och verksamheten där i dag.

Kronprinsessan och landshövding Liselott Hagberg till häst.

Kronprinsessan och landshövding Liselott Hagberg till häst. Foto: Per Folkesson, Länsstyrelsen

Till häst

Kronprinsessan och landshövding Liselott Hagberg. Foto: Christer Lennartsson, Länsstyrelsen.

Skottvångs gruva

Landshövding Liselott Hagberg, Kronprinsessan och Maria Bystedt. Foto: Per Folkesson, Länsstyrelsen.

Vid Skottvång.

Vid Skottvångs gruva mötte flera vandrare upp! Foto: Christer Lennartsson, Länsstyrelsen.

Från Skottvångs gruva gick vandringen vidare till fots längs Sörmlandsleden. Lucie Riad och Agneta Scharp från Länsstyrelsen berättade för Kronprinsessan och medvandrare om fornlämningar i området och arbetet med forntidsvandringar för integration Öppnas i nytt fönster.. Ett stopp gjordes vid en av Sörmlands många fornborgslämningar.

Landskapsvandring fornborgen

Agneta Scharp och Lucie Riad berättar om fornborgen och om forntidsvandringar. Foto: Marie Strömqvist, Länsstyrelsen.

Landskapsvandring, Marvikarna.

Sörmlandsleden vid Marvikarna. Foto: Marie Strömqvist, Länsstyrelsen.

Lunchen tillagades av elever från Thomasgymnasiet i Strängnäs och serverades vid vackra Marvikarna, där sedan Kronprinsessan paddlade kanot tillsammans med Strängnäs scoutkår. Paddlingen gick till den södra änden av Nedre Marviken vid Sörmlandsleden där vandringen fortsatte vidare mot Ådals kvarn och Läggesta.

Landsskapsvandring

Välkommen till Marvikarnas naturreservat! Foto: Per Fokesson, Länsstyrelsen.

Marvikarna, Scoutkåren, landskapsvandring

Kronprinsessan tillsammans med Strängnäs scoutkår. Foto: Christer Lennartsson, Länsstyrelsen.

Matkåsa, landskapsvandring

Till lunch serverades en god vegetarisk gryta med bröd. Foto: Christer Lennartsson, Länstyrelsen.

Kronprinsessan paddlar kanot.

Ut på tur! Kronprinsessan paddlar kanot tillsammans med Strängnäs scoutkår. Foto: Per Folkesson, Länsstyrelsen.

Vid Läggesta väntade ett ångtåg på museijärnvägen mot Mariefred. Museiföreningen Östra Södermanlands Järnväg berättade för Kronprinsessan om loken, vagnarna och om Sveriges sju smalspårjärnvägar som tidigare har använts för persontrafik. Tillsammans med flera medvandrare åkte Kronprinsessan med ångtåget till Mariefred.

Läggesta tågstation, landskapsvandring

Vid tågstationen i Läggesta. Foto: Marie Strömqvist, Länsstyrelsen.

Museijärnvägen Läggesta

Mot Mariefred! Foto: Marie Strömqvist, Länsstyrelsen.

Kronprinsessans vandring i Södermanland avslutades vid Gripsholms slott i Mariefred där kommunalråden i Strängnäs Jacob Högfeldt och Monika Lindell Rylén hälsade välkommen. Efter en fikastund i solskenet tackade landshövdingen och Kronprinsessan alla deltagare för en härlig dag!

Landsskapsvandring Mariefred

Kommunalråd Jacob Högfeldt hälsar Kronprinsessan välkommen till Mariefred och Gripsholms slott. Foto: Marie Strömqvist, Länsstyrelsen.

Landskapsvandring

Kronprinsessan och landshövding Liselott Hagberg. Foto: Marie Strömqvist, Länsstyrelsen.

Friluftsliv och rörelse

Kronprinsessan vandrar genom alla Sveriges landskap för att få uppleva olika delar av Sverige under olika årstider och synliggöra den skatt som den svenska naturen är för alla som lever och verkar i landet. Hon önskar också lyfta värdet av friluftsliv och rörelse.

Blev du inspirerad till att vandra i naturen eller göra utflykter i Södermanlands län? Ta del av vår utflyktsguide med 50 tips på fina utflyktsmål. Guiden finns att hämta på länets turistbyråer och går även att ladda ner på vår webbplats Öppnas i nytt fönster..

Vill du gå i Kronprinsessans fotspår? Följ kartan Pdf, 2.1 MB, öppnas i nytt fönster.!

Medverkande
Landshövding Liselott Hagberg och medarbetare från Länsstyrelsen i Södermanlands län, Swings islandshästar, Skottvångs gruva, Östra Sörmlands gruvförening, Strängnäs scoutkår, Culinary Craft, elever från Thomasgymnasiet, Kanotkungen, Museiföreningen Östra Södermanlands Järnväg, Strängnäs kommun, Svalbovikens buss, Printz bageri, Gripsholms slott, elever från Mariefreds skola och Gripsholmsskolan, Birgittas trädgård, Mojave grönt och Högtorp gård.

Jonas Hammar
Länsstyrelsen i Södermanlands län