Kommuner går före i omställningen till fossilfria transporter

Fossilfria och effektiva transporter

Kommuner och regioner i östra Mellansverige använder förnybart drivmedel i större utsträckning än det nationella genomsnittet. Det visar en ny statistikrapport som tydliggör de offentliga aktörernas arbete med omställningen till mer fossilfria och effektiva transporter. Under 2017 ökade andelen förnybara drivmedel inklusive el till 35 procent, jämfört med 29 procent föregående år. Sala kommun hade 60 procent förnybara drivmedel i sin fordonsflotta, vilket är bäst av alla projektdeltagare.

Projektet Fossilfritt 2030 – Fossilfria och effektiva transporter i östra Mellansverige samlar och lyfter fram de kommuner som vill agera föredöme och därmed även påskynda och stötta näringslivets och privatpersoners omställning till mer hållbara transporter. Som en del i projektet lanseras nu rapporten Transporter i östra Mellansverige 2017. Rapporten visar statusen för projektdeltagarna ett år in i projektet och är den första uppdateringen i en serie av årliga rapporter under projekttiden.

I genomsnitt var 35 procent av de deltagande organisationernas drivmedelsanvändning av förnybart ursprung 2017, vilket var betydligt högre än det nationella genomsnittet på 21 procent. Det är därmed tydligt att ett aktivt arbete ger resultat.

Andelen förnybart drivmedel varierar dock mellan organisationerna, från 16 till 60 procent, men den har ökat i samtliga rapporterade fall. Toppnoteringarna tillfaller Sala, Eskilstuna, Region Uppsala, Uppsala kommun, Vingåker och Arboga, vilket tydliggör att såväl stora som små organisationer kan bedriva ett framgångsrikt arbete i omställningen till fossilfrihet.

Länsstyrelsen i Västmanlands län är projektägare för satsningen som finansieras av Tillväxtverket via den Europeiska Regionala Utvecklingsfonden. Projektet drivs i samverkan med länsstyrelserna i Uppsala och Södermanlands län samt den storregionala samverkansplattformen BioDriv Öst. Landshövdingen i Södermanlands län är stolt över de offentliga aktörernas arbete.

- Det är verkligen glädjande att kommunerna och regionerna genom ett framgångsrikt arbete visar vägen i omställningen till fossilfria transporter, säger Liselott Hagberg.

Majoriteten av transporterna i organisationerna sker med diesel. Genom att välja den diesel som har högst inblandning av förnybart kan stor skillnad uppnås, då andelen förnybart varierar från 5 till 50 procent. Efter diesel är biogasfordonen flest. För de kommuner som har tillgång till gastankställen kan stora mängder fossila drivmedel ersättas relativt snabbt, då det finns relativt gott om gasfordon i alla segment från små personbilar till stora lastbilar och bussar. Etanolfordon utgör en nästan lika stor andel som gasfordonen, men under de senaste åren har dock många etanolfordon ersatts av dieselbilar. I de flesta organisationer är det den nationella miljöbilsdefinitionen som styr fordonsinköpen. Därmed har fordonsflottan på senare år styrts mot dieselbilar, vilket lett till en ökad andel fossilt drivmedel i tanken.

Elbilar utgör i dag en liten del av de deltagande organisationernas fordon. Andelen elfordon bedöms dock öka då flera kommuner har planer på att sätta upp egna laddstolpar och köpa in elfordon.

- Som en del i projektet stöttar vi kommunerna i den konkreta omställningen och bistår exempelvis i arbetet med bidragsansökningar för laddplatser, gastankställen och fordon till det så kallade Klimatklivet. Vi ser nu med spänning fram emot statistikrapporten för 2018 då projektdeltagarna redan kommit ännu längre under det senaste året, säger Björn Isaksson, projektledare på BioDriv Öst.

Följande aktörer deltar i projektet:

Södermanlands län
Eskilstuna kommun