Nu koras årets Minimeringsmästare!

Minimeringsmästarna final

Söndagen den 23 september är det dags för final i tävlingen Minimeringsmästarna. Välkommen på en inspirerande avslutningsceremoni!

Under ett års tid har familjer i Trosa och Nyköping kämpat för att minska sitt avfall till hälften. Hur har det gått? Och vem tar hem vinsten? Hållbar konsumtion, kemikalier, ägodelning och matsvinn; under året som gått har deltagarna i projektet Minimeringsmästarna fått en verktygslåda för att minimera sina avtryck.

Förutom att minska sitt avfall så mycket som möjligt har deltagarna även fått olika utmaningar under året, exempelvis att sy om plagg som inte längre används och att laga mat på det som blivit över i kylskåpet.

I finalen korar vi vinnaren i tävlingen och får en snabb resumé av projektet, för att sedan blicka framåt.

Datum och tid: söndagen den 23 september klockan 15.00 - 17.00
Plats: Nyköpings Teater

Arrangemanget är kostnadsfritt och ingen föranmälan krävs.

15.00 Inledning av Landshövding Liselott Hagberg

15.10 Minimeringsmästarna - hur har det gått? Projektledare Karin Sundby sammanfattar.

15.25 Om människans roll och hållbarhet – föreläsning med Martin Emtenäs. Martin är föreläsare och tidigare programledare för tv-programmet Mitt i naturen. I föreläsningen ger han oss perspektiv på människans roll i hållbarhetsfrågan och varför det är så viktigt att vi agerar.

15.40 Paus med fika

16.10 Martin Emtenäs fortsätter

16.35 Prisutdelning

I pausen bjuds det på kaffe och räddat fikabröd, och det finns möjlighet att prata med deltagarna i projektet. Utställning i foajén med inspiration från året som gått samt klädbyte från klockan 17. Barnen får chans att återbrukspyssla.

Inlämning till klädbytet sker klockan 14.10-14.40. Max två klädesplagg kan lämnas in per person, och plaggen ska vara hela och rena.

Om Minimeringsmästarna

Minimeringsmästarna är en tävling där deltagare under ett års tid försöker att minska sina avfallsmängder. Under året träffas deltagarna från Nyköping och Trosa på tematräffar, där varje tema sätter agendan för de utmaningar som deltagarna ska genomföra.

Projektet går att följa på Minimeringsmästarnas webbplats, www.minimeringsmastarna.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Minimeringsmästarna arrangeras av Länsstyrelsen, Nyköpings kommun, Trosa kommun och Nyköpingshem.

Länsstyrelsen i Södermanlands län

611 86 Nyköping