Aktuella varningsmeddelanden i Södermanlands länJust nu är det flera varningsmeddelanden i länet. Läs mer om dem på SMHI:s webbplats.

Invigningen av Prins Alexanders utsiktsplats

Prins Alexanders utsiktsplats

Den 23 augusti invigdes Prins Alexanders stig och utsiktsplats vid Gisesjön i Nynäs naturreservat.

Södermanlands läns dopgåva till Prins Alexander, Hertig av Södermanland, är en tillgänglig stig och en utsiktsplats vid Gisesjön i Nynäs naturreservat. Solen strålade i kapp med Prins Alexander när han invigde sin dopgåva den 23 augusti. Invigningen skedde i närvaro av Prins Carl Philip, Prinsessan Sofia och Prins Alexander samt allmänheten.

Prins Carl Philip, Prinsessan Sofia och Prins Alexander anlände med häst och vagn till utsiktsplatsen. Landshövding Liselott Hagberg höll ett invigningstal och därefter invigde Hertigen genom att dra i en sidenrosett. Prins Carl Philip tackade för dopgåvan.

- Det känns fantastiskt roligt för oss att få komma hit till Sörmland, och att Alexanders allra första officiella besök i sitt hertigdöme blir till just den här vackra platsen, i Nynäs naturreservat.

Invigningsdagen avslutades med allmänhetens besök, där bland annat elever från Blomenbergska skolan i Lästringe håvade i Gisesjön tillsammans med biologer från Länsstyrelsen.

Syftet med länets dopgåva är att skapa en ökad tillgänglighet och ett ökat intresse för den sörmländska naturen samt ge fler möjlighet till rekreation och fina naturupplevelser, oavsett bakgrund och förmåga. Vid platsen finns information på flera språk om naturen i området.

- En allemansrätt för alla, säger Liselott Hagberg, Landshövding i Södermanlands län.

Välkommen till Gisesjön

Välkommen till Gisesjön och Prins Alexanders utsiktsplats! Foto: Christer Lennartsson, Länsstyrelsen

Givare_Prinsens led

Landshövding Liselott Hagberg, representanter från Regionförbundet Sörmland och Landstinget Sörmland samt givare. Foto: Christer Lennartsson, Länsstyrelsen

Häst och vagn

Prinsparet och Prins Alexander anlände till invigningen i häst och vagn. Foto: Christer Lennartsson, Länsstyrelsen

Prinsen inviger

Prins Alexander, Hertig av Södermanland, inviger sin dopgåva genom att dra i en sidenrosett. Foto: Christer Lennartsson, Länsstyrelsen

Elever från Blomenbergska skolan i Lästringe håvar efter växter och djur i Gisesjön, tillsammans med Länsstyrelsens biologer. Foto: Marie Strömqvist, Länsstyrelsen.

Prins Alexanders stig och utsiktsplats - en naturpärla för alla! Foto: Marie Strömqvist, Länsstyrelsen.

Bakgrund

H.M. Konungen har valt Södermanland som hertigdöme för Prins Alexander. I samband med Prinsens dop den 9 september 2016 överlämnade Landshövdingen för Södermanlands län en dopgåva från länet. Landshövdingens avsikt var och är att ge Prins Alexander en gåva som är publik och som ska kunna användas av alla. Symbolen på gåvobrevet, ett kronbeprytt öga, symboliserar upptäckarglädje, nyfikenhet och framtidsperspektiv i ett Södermanland för alla.

Dopgåvan är ett samarbete mellan Länsstyrelsen i Södermanlands län, Regionförbundet Sörmland, Landstinget Sörmland och givare: Camfil Svenska AB, Kilenkrysset AB, Länsförsäkringar Södermanland, SKF Mekan AB, Sparbanken Rekarne, SSAB MEAB, Sörmlands sparbank ochVolvokoncernen.

Tack till alla medverkande!

Länsstyrelsen i Södermanlands län

611 86 Nyköping