Din kropp är din - informationskampanj om könsstympning

Könsstympning1_kampanj2018

Den 5-25 november pågår informationskampanjen "Din kropp är din" som Landstinget, Sörmlands kommuner och Länsstyrelsen gemensamt står bakom. Kampanjen syftar till att uppmärksamma könsstympning och konsekvenserna av det hos unga flickor och kvinnor.

Många förstår inte att könsstympning kan leda till allvarliga fysiska och psykiska besvär. Med kampanjen, som främst syns på högstadie- och gymnasieskolor samt ungdomsmottagningar, vill vi gemensamt berätta om konsekvenserna och nå flickor som är könsstympade, så att de får veta att de kan få vård för sina besvär samt förhindra att fler utsätts för övergreppet. Under vecka 45-47 syns kampanjen även på bussar i länet och når därmed en vidare målgrupp. Kampanjen kommer även att synas på Länsstyrelsens Facebook-sida Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Informationskampanjen riktar sig till alla, men främst till dig som kommer i kontakt med barn och ungdomar i ditt arbete.

Ökad kunskap och förbättrade livsvillkor

Varje år könsstympas omkring tre miljoner flickor i världen. I Sverige är minst 38 000 kvinnor könsstympade, men mörkertalet är troligtvis större. För Sörmland finns heller inga exakta siffror men säkert är att flera kvinnor som utsatts för övergreppet lever i länet. Förutom problem med magsmärta vid mens och svårigheter att kissa kan övergreppen leda till dödsfall.

Genom att prata om ämnet könsstypning och belysa konsekvenserna för de drabbade flickorna, hoppas vi kunna öka kunskapen och förbättra livsvillkoren för de som är könsstympade eller riskerar att bli utsatta. Ett annat viktigt mål med kampanjen är att berätta vart man kan vända sig om man vill prata med någon.

Läs mer om kampanjen i Landstingets pressmeddelande
Se kampanjfilm

Om kvinnlig könsstympning

Könsstympning är emot FN:s mänskliga rättigheter och är förbjudet enligt svensk lag. Varje år könsstympas runt 3 miljoner flickor över hela världen. I Sverige är minst 38 000 kvinnor könsstympade. Vi har tagit fram en handbok för regional samverkan i Sörmland kring kvinnlig könsstympning. Den är ett stöd till yrkesverksamma som träffar flickor och kvinnor i sitt jobb. Den finns att läsa och ladda ner på landstingets samverkanswebb.

www.1177.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
www.umo.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
www.youmo.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Länsstyrelsen i Södermanlands län

611 86 Nyköping