Personligt ombud
Ett personligt ombud är anställd i en kommun och arbetar på uppdrag av enskilda personer, för att de så långt det är möjligt ska kunna påverka och förbättra sin livssituation, leva ett självständigt liv och vara delaktiga i samhället.
Vad gör ett personligt ombud?
Ett personligt ombud stödjer enskilda personer med i att få tillgång till vård, stöd och service på lika villkor, samt rådgivning och rättshjälp. Personliga ombud stödjer personer:
- med psykiska funktionsnedsättningar, som medför väsentliga svårigheter att utföra aktiviteter på olika livsområden
- som har omfattande behov av vård och service
- som har omfattande behov av långvariga kontakter med socialtjänsten, primärvården, psykiatrin och myndigheter.
Länsstyrelsen ska, på uppdrag av Socialstyrelsen, följa upp, stödja och utveckla verksamheten med personliga ombud i länet. Det kan exempelvis innefatta nätverksträffar, rådgivning till kommunerna och föreläsningar för ombuden.
Socialstyrelsen samordnar arbetet
Socialstyrelsen leder och samordnar arbetet med personligt ombud i landet och ansvarar bland annat för uppföljning och återrapportering till regeringen. På Socialstyrelsens webbplats finns flera rapporter att ladda ner eller beställa.
Verksamhet med personligt ombud i länet
Kontakta oss på Länsstyrelsen i Södermanlands län för att få information om hur vi stöttar verksamheten i länet.
Kontakt
Tack för din medverkan
Berätta hur vi kan göra den här sidan bättre. Dina synpunkter är värdefulla för oss och din medverkan hjälper oss att förbättra webbplatsen.
Tyvärr kan vi inte svara på dina synpunkter här. Om du har en fråga som du vill ha svar på kan du gå via kontaktinformation.