Utbildning om barnkonventionen
Utbildningsserien vänder sig särskilt till er som i ert arbete möter föräldrar eller andra vårdnadshavare från länder med till exempel andra sociala, kulturella och religiösa normer. Den tar avstamp i barnkonventionen och vanliga dilemman som kan uppstå. Utbildningserien består av sex tematiska avsnitt. Varje temaavsnitt avslutas med några reflektionsfrågor. Vår förhoppning är att utbildningsserien ska stärka barnrättsarbetet inom er verksamhet.
Om utbildningen
Utbildningen har tagits fram av Länsstyrelsen Skåne i ett uppdrag från Socialdepartementet om att utveckla metodmaterial inom psykisk hälsa och föräldraskap kopplat till MILSA utbildningsplattform för samhälls- och hälsokommunikation. Det materialet heter ”Vägar vidare – efter flykten”. Nedan följer de sex filmerna i utbildningsserien som barnrättsexpert Susann Svärd diskuterar med Katarina Carlzén från Länsstyrelsen Skåne.
Introduktion till utbildningen
Så genomför du utbildningen
Du kan titta på utbildningen enskilt men helst tillsammans med kollegor. Innan du påbörjar utbildningen behöver du se filmerna Efter flykten – yngre barn och Efter flykten – äldre barn i sin helhet. Varje film är cirka 15 minuter.
Efter flykten – yngre barn Länk till annan webbplats.
Efter flykten – äldre barn Länk till annan webbplats.
Du kan sedan se utbildningens olika delar i den takt som passar dig eller er utifrån vad som fungerar bäst för dig och din organisation. Utbildningen tar cirka 90 minuter att genomföra (utan diskussionsfrågor).
Teknisk information
För att se filmerna textade på svenska, klicka på kugghjulet i högre hörnet och sätt på undertexterna.
Om någon film skulle frysa eller inte fungera korrekt finns det en länk till en extern videospelare under varje film som du kan använda.
Relationen mellan barnkonventionen och andra lagar, barnkonventionens definition av barn och två kompletterande synsätt på barn.
1. Barnkonventionen som lag och dess barnsyn (Mediaflow) Länk till annan webbplats.
Reflektionsfrågor – Avsnitt 1
- Vilken barnsyn förmedlas i vårt föräldrastöd? Ser vi barn som kompetenta individer med egna rättigheter eller ser vi barn som en sårbar grupp med behov av skydd?
- Hur stöttar vi föräldrar anpassat till barnets ålder och mognad?
- Hur stöttar vi föräldrar att förstå innebörden av förskolas och skolans arbete med allas lika värde?
- Hur kan vi arbeta med föräldrar som vill skydda sina barn genom att begränsa deras livsutrymme, så att de i stället förstår vikten av att stötta barnets ökande egenansvar och frihet?
Olika sätt att se på ansvaret för barn och rätten till olika typer av föräldrastöd.
2. Barnkonventionens syn på familj och föräldraskap (Mediaflow) Länk till annan webbplats.
Reflektionsfrågor – Avsnitt 2
- Hur ger vi stöd till föräldrar utifrån deras specifika behov under olika delar av barnets uppväxt?
- Hur kan vi stödja föräldrar att skapa en trygg föräldra-barn relation?
- Hur ser vi till att föräldrar vågar efterfråga stöd i sin föräldraroll?
- Vilka utmaningar ser vi kring föräldrastöd i förhållande till barnkonventionens syn på familj och föräldraansvar?
Att balansera mellan barns rättigheter att bestämma och ta ansvar – barnrättsvågen som ett praktiskt verktyg.
3. Barns bestämmande och barnrättsvågen (Mediaflow) Länk till annan webbplats.
Reflektionsfrågor – Avsnitt 3
- Hur stöttar vi föräldrar kring barns rätt till delaktighet och att bli lyssnad på samt att få mer inflytande att bestämma ju äldre och mer moget barnet är?
- Hur kan du använda dig av barnrättsvågen för att väga olika barnrättsperspektiv i det stöd du ger?
Hur hanterar vi frågor som till exempel informationsfrihet eller religionsfrihet? Hur stöttar vi exempelvis barns rätt till en bra skolgång och kultur, fritid, lek och vila?
4. Att som förälder stödja barnets rättigheter (Mediaflow) Länk till annan webbplats.
Reflektionsfrågor – Avsnitt 4
- Hur stöttar vi föräldrar kring barns rätt till delaktighet och att bli lyssnad på samt att få mer inflytande att bestämma ju äldre och mer moget barnet är?
- Hur kan du använda dig av barnrättsvågen för att väga olika barnrättsperspektiv i det stöd du ger?
Kulturella skillnader i barnuppfostran, svenska synen på jämställdhet och olika metoder för uppfostran.
5. Barnuppfostran och skydd från att fara illa (Mediaflow) Länk till annan webbplats.
Reflektionsfrågor – Avsnitt 5
- Hur stöttar vi föräldrar att använda resonerande och logiska konsekvensbaserade metoder i sin uppfostran?
- Vad är våra största utmaningar i att stötta föräldrar i deras uppfostran av sina barn?
Hur hanterar vi upplevelser av diskriminering? Hur kan barnrättshanden vara ett konkret stöd för mig i mitt möte med föräldrar?
6. Vad ställer barnkonventionen för krav på mig i tjänsten? (Mediaflow) Länk till annan webbplats.
Reflektionsfrågor – Avsnitt 6
- Hur arbetar vi med våra egna normer och värderingar för att minska riskerna för diskriminering och i vår verksamhet?
- Hur bemöter vi föräldrar som berättar om situationer där de upplevt att de eller deras barn blivit utsatta för diskriminering? Vilket stöd kan vi ge dem?
- Hur kan vi stötta föräldrar som till exempel saknar förtroende för myndigheter så att de tar emot det föräldrastöd som vi kan erbjuda?
- Hur kan du använda barnrättshanden för att arbeta barnrättsbaserat i ditt föräldrastöd?
- Hur samverkar vi med andra verksamheter runt familjen? Hur ser vi till att familjen upplever att stödet från olika verksamheter håller ihop?