Øresunddirekt

Øresunddirekt är en informationstjänst som förmedlar offentlig information från myndigheter till medborgare och näringsliv i Öresundsregionen.

Øresunddirekt en av tre gränsregionala informationstjänster i Norden och består av två avdelningar - ett informationscenter i Malmö och en webbredaktion/ kommunikationsavdelning i Köpenhamn.

Vägledning för arbete över gränsen

Øresunddirekt svarar på frågor som rör jobbsökning i Öresundsregionen, danska lärlingsutbildningar, skatteregler, socialförsäkring vid pendling mellan Sverige och Danmark m.m. Informationscentret betjänar årligen över 25 000 besökare via direkt kundkontakt, mejl och telefon.

Undanröja gränshinder

För att invånare och företag ska kunna dra nytta av de möjligheter som finns i Öresundsregionen, är det viktigt att undanröja eventuella gränshinder mellan länderna. Øresunddirekt identifierar gränshinder och deltar i arbetet med att finna lösningsförslag på både regional och nordisk nivå.

Informationscenter

Precis bredvid Centralstationen, på Hjälmaregatan 3 i Malmö, ligger Øresunddirekts Informationscenter. Informationscentret är öppet alla vardagar och medborgare behöver inte boka tid för att tala med personal från myndigheterna som finns på plats: Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Länsstyrelsen Skåne, Region Skåne och Skatteverket.

Läs mer om Øresunddirekt www.oresunddirekt.se Länk till annan webbplats.

Anneli Hulthén

Östra Boulevarden 62 A, Kristianstad eller Södergatan 5, Malmö