Gästlistan och menyn under kungaparets jubileumsbesök

Festlig dukning av landskapsmåltiden

Skånes nya landskapsmåltid serveras under jubileumsbesöket.

Den 20 juni kommer kungaparet till Skåne för att fira H.M. Konungens 50 år på tronen. Under dagen bjuder landshövding Anneli Hulthén in till lunch på Residenset i Malmö med ett tjugotal gäster från länet. Här kan du se gästlistan och menyn som serveras.

Skånes landskapsmåltid

–         När kungaparet kommer till Skåne vill vi självfallet bjuda på Skånes nya landskapsmåltid. Jag hoppas att kungaparet ska njuta av måltiden och av sällskapet. Vi har strävat efter att bjuda in en blandning av gäster som representerar Skåne på olika sätt, säger landshövding Anneli Hulthén.

Under hösten fick kocken Frida Nilsson uppdraget att tolka Skåne i en trerätters landskapsmåltid. Hon hittade inspirationen från historiska måltider som ålagillet och gåsamiddagen.

– För mig är det viktigt att hålla mig till det lokala. Vi har många fina producenter i Skåne. Jag låter hanterverket och deras råvaror skina igenom och jag gör så lite som möjligt med dem, säger kocken Frida Nilsson som själv finns på plats på Residenset den 20 juni för att laga måltiden åt kungaparet.

Menyn består av:

Soppa på sockerbeta, lagerblad, kryddpeppar och gråärta
Äggröra med rökt clarias, syrad grädde och gröna blad
Äppelkaka på grillade Ingrid-Marie, stekt kavring och älgörtssås

I förrätten lyfts sockerbetan fram tillsammans med gråärtan som länge var en basföda på landsbygden i Sverige. 98 procent av all svensk odling av sockerbeta finns i Skåne, men väldigt lite används i matlagning. Varmrätten är en tolkning från ålagillet men med en landodlad rökt fisk, som kombineras med en version av den klassiska äggkakan och grönsaker från stadsodlingar. Efterrätten är en tolkning av gåsamiddagens klassiska dessert, med hållbara och lokala ingredienser. I stället för vanilj används älgört.

Gästlistan till lunchen:

Även sex personer från hovet deltar, liksom länsöverdirektören och landshövdingens sambo.

Carl-Johan Sonesson

Karin Nilsson

Uppåkra Arkeologiska Center

Petra Sörling