Länsstyrelsens Skånes Kungörelser vecka 15

Kungörelser

Miljöskydd

Ansökan

Per-Olof Ohlsson har hos Miljöprövningsdelegationen inom Länsstyrelsen Skåne ansökt om tillstånd enligt miljöbalken för djurhållning med 700 suggor och 2 950 slaktgrisar på fastigheterna Simlinge 2:2 och 2:3 i Trelleborgs kommun. Verksamheten omfattas av krav på en miljökonsekvensbeskrivning och en sådan har lämnats in i ärendet.

Den som vill yttra sig ska göra det skriftligt till skane@lansstyrelsen.se eller Länsstyrelsen, 205 15 Malmö senast den 19 maj 2023.

Handlingarna i ärendet finns hos Länsstyrelsen, Södergatan 5, Malmö samt hos aktförvararen i kommunen.

Beslut

Genom beslut den 5 april 2023 har Miljöprövningsdelegationen inom Länsstyrelsen Skåne meddelat AB Jordberga Holding tillstånd enligt miljöbalken för djurhållning med 11 000 platser för slaktgrisar inom fastigheterna Stora Jordberga 5:8 och Hönsinge 1:1 i Trelleborgs kommun. Miljöprövningsdelegationen godkänner miljökonsekvensbeskrivningen i ärendet. Beslutet kan överklagas.

Anneli Hulthén

Östra Boulevarden 62 A, Kristianstad eller Södergatan 5, Malmö