Länsstyrelsen Skåne ökar tillsynen av lösa hundar i vår

Närbild på golden retriever med rött koppel om halsen

Foto: Mostphotos

I april och maj genomför Länsstyrelsen Skåne ett projekt med ökad tillsyn av lösa hundar i nationalparker och andra skyddade naturområden.

Ökning under senare år

– Under de senaste åren har Länsstyrelsen sett en ökning av lösspringande hundar, både i skyddade områden och i naturen i stort. Just nu är det extra känsligt, eftersom djurlivet har naturen som sin barnkammare under våren. Djuren behöver ha frid och ro för att föda sina ungar, säger Karl Hallkvist, naturvårdshandläggare på Länsstyrelsen Skåne och ansvarig för tillsynsprojektet.

Förbud 1 mars - 20 augusti

I de skånska nationalparkerna och många naturreservat råder koppeltvång året om. Och under tiden från 1 mars till 20 augusti råder det förbud mot lösspringande hundar i all natur.

– Tyvärr ser vi en ökande okunskap eller brist på respekt för uttrycket ”inte störa-inte förstöra”. Det kan räcka med ett ögonblicks ouppmärksamhet för att en hund ska förstöra en fågelhäckning. För vilda djur är det som att möta en varg och om det sker flera gånger dagligen skapar det en enorm stress, säger Karl Hallqvist.

Möjlighet att omhänderta lösa hundar

I länet finns ett tiotal naturvårdsvakter, de flesta i Länsstyrelsens regi, men även hos vissa kommuner och föreningar. De utbildas av polisen och har befogenhet att se till att föreskrifterna för ett naturområde följs. Sedan 2018 har Länsstyrelsen dessutom tagit över tillsynen av hund och katt. Det innebär bland annat att Länsstyrelsen kan omhänderta lösspringande hundar.

Naturvårdsvakter med chipläsare

– Naturvårdsvakterna har chipläsare och kan läsa av vem som äger hunden. Om vi träffar på en lösspringande hund, omhändertar vi den och lämnar in den som hittegods till polisen. Ägaren får då hämta ut sin hund från förvaret och vi skickar en åtalsanmälan till polisen. Är ägaren i närheten hoppas vi att det räcker med en tillsägelse, men det kan också bli aktuellt med ett föreläggande om att hålla hunden kopplad i framtiden, eller en åtalsanmälan, säger Karl Hallkvist, som vill uppmana alla besökare i naturen att säga ifrån om man ser personer som inte håller sina hundar kopplade, eller inte följer reglerna i ett naturreservat.– Naturen tillhör oss alla och jag tror att en vänlig uppmaning från en annan besökare har större effekt än när vi som myndighet kommer och säger något. Länsstyrelsen har heller inte möjlighet att vara överallt hela tiden, säger Karl Hallkvist.

Vilka regler gäller?

Koppeltvång gäller i Skånes tre nationalparker, Dalby Söderskog, Stenshuvud och Söderåsen och i de flesta naturreservat. På flera platser runt om i Skåne finns djur- eller fågelskyddsområden där varken hundar och människor får vistas vissa perioder. Förutom att hundar inte får springa lösa mellan 1 mars- 20 augusti kan också kommunerna fatta beslut om lokala ordningsföreskrifter som förbjuder lös hund till exempel på stränder eller i tätorter. Det är den som besöker ett område som är skyldig att veta vad som gäller just där.

Anneli Hulthén

Östra Boulevarden 62 A, Kristianstad eller Södergatan 5, Malmö