Unikt krukmakeri blir byggnadsminne

vitt äldre stenhus vid väg

Det gamla krukmakeriet i Sjöbo kommun blir byggnadsminne. Foto: Länsstyrelsen Skåne

Länsstyrelsen Skåne har beslutat att förklara Elfstrands krukmakeri i Sjöbo som byggnadsminne – den första krukmakerimiljön någonsin i Skåne som blir byggnadsminne.

Få bevarade krukmakerimiljöer i Skåne

– Elfstrands krukmakeri är en av få krukmakerimiljöer som bevarats i Skåne. Genom byggnadsminnesförklaringen kan vi skydda den här miljön för framtiden, något som känns viktigt, inte minst med tanke på hur viktig leran har varit för Skåne, säger Anna Rabow, antikvarie på Länsstyrelsen Skåne.

Lera har haft stor påverkan på Skåne

I den skånska myllan har lera av hög kvalitet funnits naturligt, vilket har haft en stor påverkan på Skåne. I äldre tider var leran en viktig beståndsdel i hus. Sedan tillverkades rör för vatten och avlopp, klinker och trottoarsten. Men också brukskeramik till förvaring av livsmedel och bruksföremål som tallrikar, skålar och fat.

– Elfstrands krukmakeri byggdes på 1880-talet en bit utanför Sjöbo och var i gång i nära hundra år. Verkstaden är intakt med vedeldade ugnar, drejskivor, arbetsbord, hyllor och lösa föremål som verktyg, mallar och keramik, berättar Anna Rabow.

Krukamakeri med vedeldad ugn

Familjeföretaget var ursprungligen en stor arbetsplats med gesäller och lärlingar men i takt med ökad konkurrens krympte verksamheten. Den siste krukmakaren, Albert Elfstrand, arbetade ensam från 1954 då modern avled. Produktionen under Alberts tid var småskalig, drevs utan elektricitet och med vedeldad ugn.

Öppet sommartid

Sedan Albert Elfstrand dog 1987 har Sjöbo kommun varit ägare. Numera är det öppet för allmänheten genom visningar och utställningar på somrarna. På fastigheten finns även en bostad med ekonomidel, trädgård och ytor som bland annat användes för bearbetning av lera och förvaring av ved.

183:e byggnadsminnet

Byggnadsminnesförklaringen innebär att byggnaderna inte får rivas eller byggas om vare sig utvändigt eller invändigt. Elfstrands krukmakeri är Skånes 183:e byggnadsminne.

Här kan du ta del av Länsstyrelsens beslut Pdf, 5.4 MB.

Bilaga med bilder Pdf, 4.9 MB.

Anneli Hulthén

Östra Boulevarden 62 A, Kristianstad eller Södergatan 5, Malmö