Snöfall i Skåne länLäs mer på SMHI:s webbplats om aktuell vädervarning.

Publiceringsdatum:

Senast uppdaterad:

Många skåningar utan tillgång till grundläggande betaltjänster

Spår av varg i snön.

Foto: Mostphotos

I dag finns endast ett enda ombud i hela Skåne där personer utan bankkonto kan betala räkningar kontant eller lösa in värdeavier. Och endast 16 lokala bankkontor där möjligheten finns för kunder i banken. Det visar Länsstyrelsen Skånes redovisning i ”Bevakning av grundläggande betaltjänster 2022”.

– Länsstyrelserna har i flera år varnat för växande problem med grundläggande betaltjänster. Tyvärr måste vi konstatera att 2022 var året då situationen tippade över. I dag har vi ett stort antal personer i Skåne som har enorma problem för att de inte kan betala räkningar via bank eller ombud, säger Catharina Hellström Engström, processledare för bevakning av grundläggande betaltjänster på Länsstyrelsen Skåne.

Politiska mål uppfylls inte

Idag presenterar länsstyrelserna rapporten ”Bevakning av grundläggande betaltjänster 2022” för regeringen. Bedömningen är att tillgången till grundläggande betaltjänster inte längre når upp till det politiska målet att alla ska ha tillgång till grundläggande betaltjänster till rimliga priser. Rapporten lyfter också frågor om digital utsatthet, brister i kontantkedjan och konsekvenser av att inte ha ett betalkonto.

Catharina Hellström Engström belyser situationen i Skåne med följande uppgifter:

  • I september stängde företaget ClearOn Kassagirot och då försvann i Skåne 25 ombud för betaltjänster.
  • I dag finns ett enda ombud i hela Skåne, Change Group i Löddeköpinge, för personer som saknar bankkonto och behöver betala räkningar kontant eller växla in utbetalningsavier.
  • Utöver det finns 16 lokala Sparbankskontor som hanterar kontantbetalningar av räkningar eller utbetalningsavier – men endast för kunder i banken.
  • Problemen med grundläggande betaltjänster har tidigare varit störst i landsbygd, men är idag större i städerna. I Malmö finns inte ett enda ombud eller bankkontor för kontantbetalning av räkningar.
  • Totalt sett står 84 procent av skåningarna utanför möjligheten till grundläggande betaltjänster i sin kommun.
  • När det gäller antalet ställen för kontantuttag i Skåne har de sedan 2017 minskat med nästan 25 procent.

Personer nekas att öppna betalkonto – får svårt att hantera betalningar

Catharina Hellström Engström pekar på att många i samhället av olika anledningar saknar tillgång till bankkonto och BankID, och är beroende av hjälp för att kunna betala i vardagen.

– Vi har fått många samtal och mejl från utsatta människor som helt saknar möjlighet att betala sina räkningar då de inte kan betala med kontanter eller kan få ut sina värdeavier. Det handlar främst om dem som inte har ett bankkonto och som nu står helt rättslösa i frågan om att kunna betala för sig i vardagen, säger Catharina Hellström Engström.

Exempel på grupper som drabbats är äldre, personer med betalningsanmärkningar, utländska medborgare som ska betala en p-bot, personer som utsatts för bedrägeriförsök och fått sitt bankkonto fryst.

– Vi efterlyser alternativa betaltjänster som är anpassade för att alla i samhället, på ett säkert sätt, kan betala för sig i vardagen. Det finns en fungerande betalningsservice i Danmark, på andra sidan Öresundsbron, och det borde inte vara omöjligt att få till samma sak i Sverige, säger Catharina Hellström Engström.

Om uppdraget: bevakning av grundläggande betaltjänster

Riksdagen beslutade 2007 att lagen om grundläggande kassaservice skulle avskaffas. Därmed avvecklades Svensk Kassaservice AB som utförde kassa-, bank- och plusgirotjänster. Den tidigare lagen om grundläggande kassaservice ersattes av det av riksdagen beslutade politiska målet att alla i samhället ska ha tillgång till grundläggande betaltjänster till rimliga priser. Med grundläggande betaltjänster avses tjänster för att:

  • sköta betalningsförmedling, exempelvis betala räkningar
  • ta ut kontanter
  • sätta in dagskassor på bankkonto för företag och föreningar.

Länsstyrelserna har sedan 2009 i uppdrag att bevaka hur de grundläggande betaltjänsterna motsvarar samhällets behov.

Grundläggande betaltjänster

Kontakt