Publiceringsdatum: 11 juni 2018

Dansbandseliten i Sverige säger nej till langning

 

Dansbandet Lasse Stefanz stödjer kampanjen Fyll dansgolvet - Inte ungdomarna

I slutet av januari i år drog Länsstyrelsen Skåne igång antilangningskampanjen ”Fyll dansgolvet – Inte ungdomarna” tillsammans med dansbandet Lasse Stefanz. Kampanjen har gjort succé - ytterligare tio dansband har hakat på under våren.

 

- Det är verkligen jättekul att så många dansband vill vara med och ställa sig bakom vårt viktiga arbete mot langning av alkohol till minderåriga, säger Annie Stråhlén, länssamordnare för alkohol-, narkotika-, dopnings- och tobaksarbete på Länsstyrelsen Skåne och den som ligger bakom kampanjen.

Flera namnkunniga band

De artister som har ställt sig bakom kampanjen tillhör de mest etablerade dansbanden i Sverige. I nuläget är det totalt 11 dansband som har ställt upp och fler har visat intresse. Bland annat stödjer Hasse Andersson, Lars Kristerz, Donnez och Perikles kampanjen.

Stor spridning via sociala medier

Kampanjen går ut på att banden, iklädda t-shirts med budskapet ”Fyll dansgolvet – Inte ungdomarna”, spelar in en kort film där de berättar att de ställer sig bakom kampanjen och att de stödjer arbetet mot langning av alkohol till minderåriga som de lägger på sina olika sociala medier.

- Konceptet är enkelt men effektivt. Det har blivit en otrolig spridning av filmerna på bandens egna kanaler och många positiva kommentarer från deras fans, säger Annie Stråhlén.

Under sommaren kommer kampanjen även att synas på Ekebo dansbandsfestival i början av juli. Tidigare i vår var kampanjen också med på Staffanstorpsfestivalen där både arrangör och samtliga medverkande band ställde sig bakom kampanjen.

Via dansbanden nås rätt målgrupp

Ungdomar som börjar dricka tidigt har ökad risk att få alkoholproblem senare i livet. Ett av de vanligaste sätten för unga att få tag på alkohol idag är genom äldre kompisar och syskon, men även föräldrar, visar aktuell forskning.

- Dansbandspubliken är blandad och består av såväl föräldrar som unga vuxna som kan förse minderåriga med alkohol. Därför har vi valt att samarbeta med dansband för att nå ut med vårt budskap. Vi ser gärna att fler band hakar på, säger Annie Stråhlén.

Här finns alla färdiga filmer från de band som är med i kampanjen:

https://www.youtube.com/playlist?list=PLu3xglm33PF7EFzHdy4uqdrHXV59DMvCKlänk till annan webbplats

 

Kontakt