Kontakta oss

Om du vill komma i kontakt med oss är du välkommen att ringa, mejla eller skicka brev. Vi har en väg in, vår växel och expedition hjälper dig att komma rätt. Du kan också besöka oss i Malmö och Kristianstad.

Ring växeln

Telefon: 010-224 10 00

Växeln har öppet vardagar mellan 8.00–16.30

Skicka e-post

Mejladress:

skane@lansstyrelsen.se

Skriv gärna ärendenummer i ämnesraden om du har ett sådant. Om du vill skicka e-post till någon av våra medarbetare skriver du enligt principen: fornamn.efternamn@lansstyrelsen.se

Öppettider reception

Malmö, vardagar 8.00–12.00 och 13.00-16.00

Expeditionstider

Länsstyrelsen har ordinarie expeditionstid vardagar mellan klockan 9.00-15.00.

Under sommarperioden – 1 juni till 31 augusti kommer expeditionstiden att vara 09.00-12.00 och 13.00-15.00.

Under 2024 kommer expeditionstiderna förkortas under vissa dagar enligt följande:

  • Fredagen den 5 januari 2024 (Trettondagsafton), kl. 09:00-12:00
  • Torsdagen den 28 mars 2024 (Skärtorsdag), kl. 09:00-13:30
  • Tisdagen 30 april 2024 (Valborgsmässoafton), kl. 09:00-13:30
  • Fredagen den 10 maj 2024 (Klämdag), kl. 09:00-12:00
  • Fredagen den 7 juni 2024 (Klämdag), kl. 09:00-12:00
  • Fredagen den 1 november 2024 (dagen före Alla helgons dag), kl. 09:00-12:00
  • Måndagen den 23 december 2024 (Klämdag), kl. 09:00-12:00
  • Fredagen den 27 december 2024 (Klämdag), kl. 09:00-12:00
  • Måndagen den 30 december 2024 (Klämdag), kl. 09:00-12:00

Du kan beställa en allmän handling via formuläret på sidan här:

Beställ allmän handling

Med Filskick kan du på ett enkelt, säkert och smidigt sätt skicka filer på upp till 2 GB till Länsstyrelsen. Du måste bli inbjuden för att skapa ett konto till Filskick. Detta får du enkelt genom att mejla oss på skane@lansstyrelsen.se och be om en inbjudan till Filskick.

Upplysning om cookies

Filskick använder cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt. Genom att använda tjänsten godkänner du användandet av cookies.

Skicka mapp

För att skicka en hel mapp måste du skapa ett så kallat "zip-arkiv". Högerklicka på mappen du vill skicka och välj "Skicka till komprimerad mapp". Då skapas en zip-fil med samma namn som mappen och ändelsen ".zip". Denna fil skickar du sedan med Filskick.

Övrig information

Skickade filer finns tillgängliga i Filskick i maximalt 35 dagar. När en fil laddas ned skickas automatiskt ett nedladdningskvitto så att du vet att din fil har kommit fram och laddats ned. Myndigheten ska registrera handlingar som kommer in skyndsamt.

Mer information om Filskick Länk till annan webbplats.

Att skicka e-faktura till Länsstyrelsen Skåne

Från och med 1 april 2019 ska alla inköp i offentlig sektor faktureras med e‑faktura. Fråga din leverantör av ekonomisystem eller fakturahanteringssystem om det är möjligt att fakturera elektroniskt.

Vi använder oss av Statens servicecenters e-handelstjänst och systemleverantören Visma Commerce för att ta emot e-fakturor.

Välj e-faktura via PEPPOL i första hand

I första hand vill vi att elektroniska fakturor skickas till oss via system som är anslutna till PEPPOL-nätverket.

Adress i PEPPOL är: 0007:2021002346

Information om PEPPOL finns på Diggs webbplats: www.digg.se Länk till annan webbplats.

Via Länsstyrelsens leverantörsportal

Om du inte har möjlighet att skicka elektroniska fakturor och endast utfärdar ett fåtal fakturor kan ni kostnadsfritt använda vår leverantörsportal för att registrera dem manuellt.

Kontakta oss via e‑handel.skane@lansstyrelsen.se så skickar vi en inbjudan till leverantörsportalen.

Ange referens på fakturan

  • Du ska ange inköpsnummer som orderreferens på fakturan om du har en order med inköpsnummer (MM0000XXXX).
  • För alla övriga fakturor ska du ange Namn + Efternamn som beställarreferens på fakturan.

Frågor

Har du frågor kontakta e‑handel.skane@lansstyrelsen.se

Vårt organisationsnummer

Organisationsnummer: 202100-2346

Länsstyrelsen tillämpar 30 dagars förfallotid. Fakturerings- eller expeditionsavgifter med mera godkänns inte.

Mindre brev eller paket som kan levereras direkt till receptionen:

Länsstyrelsen Skåne
Södergatan 5
205 15 Malmö

Stora försändelser eller paket som levereras på en pall:

Länsstyrelsen Skåne
Skomakargatan 5
205 15 Malmö

Anmäl bristande djurhållning till djurskydd och veterinärenheten

Om du vill anmäla att djur far illa ringer du till Länsstyrelsens växel på telefon 010‑224 10 00 som kopplar dig till en djurskyddshandläggare. Om du vill vara anonym ska du inte presentera dig med namn.

Telefonen är öppen måndag klockan 13.00-15.00 samt tisdag-fredag klockan 09.15-11.15

Under övrig tid kan Polisen kontaktas på telefon 114 14 om situationen för djuren anses vara så akut att anmälan inte kan vänta till nästa vardag. 

Tillståndsfrågor rörande sällskapsdjur och häst kan mejlas till tillstand.skane@lansstyrelsen.se

Jakt och vilt

Om ditt ärende rör jakt och vilt ska du ringa vår växel på 010-224 10 00.

Länsstyrelsen ansvarar inte för alla djurfrågor.

  • Om anmälan gäller djur som är störande för omgivningen till exempel skällande hundar, ska kommunen kontaktas.
  • Vi ansvarar inte för vilda djur. Om du hittar skadat vilt kontaktar du Polisen genom att ringa 114 14.

Ska du delta på ett möte med oss? Vi använder Skype för företag för digitala möten. Du kan delta på mötet med hjälp av webbläsare eller telefon.

Onlinemöten med Länsstyrelsen Pdf, 288.3 kB.

Kontakta oss med texttelefoni

Texttelefoni.se förmedlar samtal på svenska och på engelska mellan text och tal. En förmedlare med tystnadsplikt deltar i samtalet. Texttelefoni.se är öppet dygnet runt, året runt och är gratis. När du kommer fram till tjänsten meddelar du till vilket telefonnummer eller adress som du vill ringa.

Texttelefoni – en förmedlingstjänst från Post- och telestyrelsen Länk till annan webbplats.

Kontakta oss med bildtelefoni

Bildtelefoni.net är öppet dygnet runt, året runt och är gratis. När du kommer fram till tjänsten meddelar du till vilket telefonnummer eller adress som du vill ringa. Bildtelefoni.net förmedlar samtal med svenskt teckenspråk och svenskt tal. En tolk med tystnadsplikt deltar för att möjliggöra samtalet.

Bildtelefoni – en förmedling och distanstolkningstjänst från Post- och telestyrelsen Länk till annan webbplats.

Kontakta oss med Teletal

Teletal har öppet vardagar klockan 7.30–20.00 och helger klockan 12.00–16.00. Tjänsten är gratis. Teletal gör det möjligt för dig som behöver hjälp och stöd vid telefonsamtal på svenska. En tolk som har tystnadsplikt deltar och ger stöd vid behov. Tolken kan till exempel underlätta att komma rätt i växeln, tolka otydligt tal och svåra ord i samtalet, ge minnesstöd eller att skicka korta minnesanteckningar av vad som sägs.

Teletal – en stödtjänst för telefonsamtal från Post- och telestyrelsen Länk till annan webbplats.

Skicka fax till oss på nummer:

010-224 11 10

Besök oss

Du hittar oss i Malmö på Södergatan nära Stortorget och Malmö C. I Kristianstad finns vi på Östra Boulevarden vid Södra Kasernområdet.

Malmö

Södergatan 5

Öppettid reception vardagar 8.00–12.00 och 13.00-16.00

Kristianstad

Ö Boulevarden 62 A

Endast bokade besök.

Karta över kontor och naturum

Kontakt

Länsstyrelsen Skåne

205 15 Malmö

Dela sidan:

Landshövding

Anneli Hulthén

Besöksadress

Östra Boulevarden 62 A, Kristianstad eller Södergatan 5, Malmö

Postadress

205 15 Malmö

Organisationsnummer

202100-2346

Följ oss