Kontakta oss

Om du vill komma i kontakt med oss är du välkommen att ringa, mejla eller skicka brev. Vi har en väg in, vår växel och expedition hjälper dig att komma rätt. Du kan också besöka oss i Malmö och Kristianstad.

Ring växeln

010-224 10 00

Växeln har öppet vardagar mellan 8.00–16.30

Skicka e-post

skane@lansstyrelsen.se

Skriv gärna ärendenummer i ämnesraden om du har ett sådant. Om du vill skicka e-post till någon av våra medarbetare skriver du enligt principen: fornamn.efternamn@lansstyrelsen.se

Öppettider

Vardagar 9.00–15.00

Följande datum under 2019 har vi ändrade öppettider:

Ändrade öppettider 2019

Dagar

Tider

Torsdag den 18 april 2019 (Skärtorsdag)

9-13

Tisdagden 30 april 2019 (Valborgsmässoafton)

9-13

Fredag den 31 maj 2019 (dag efter Kristi himmelsfärds dag)

9-12

Fredag den 7 juni 2019 (dag efter nationaldagen)

9-12

Fredag den 1 november 2019 (dagen före Alla helgons dag)

9-12

Måndag den 23 december 2019 (dag före julafton)

9-12

Fredag den 27 december 2019 (Klämdag)

9-12

Måndag den 30 december 2019 (dag före nyårsafton)

9-12

Med Filskick kan du på ett enkelt, säkert och smidigt sätt skicka filer på upp till 2 GB till Länsstyrelsen. Du måste bli inbjuden för att skapa ett konto till Filskick. Detta får du enkelt genom att mejla oss på skane@lansstyrelsen.se och be om en inbjudan till Filskick.

Upplysning om cookies

Filskick använder cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt. Genom att använda tjänsten godkänner du användandet av cookies.

Skicka mapp

För att skicka en hel mapp måste du skapa ett så kallat "zip-arkiv". Högerklicka på mappen du vill skicka och välj "Skicka till komprimerad mapp". Då skapas en zip-fil med samma namn som mappen och ändelsen ".zip". Denna fil skickar du sedan med Filskick.

Övrig information

Skickade filer finns tillgängliga i Filskick i maximalt 35 dagar. När en fil laddas ned skickas automatiskt ett nedladdningskvitto så att du vet att din fil har kommit fram och laddats ned. Myndigheten ska registrera handlingar som kommer in skyndsamt.

Mer information om Filskicklänk till annan webbplats

Från och med 1 april 2019 ska alla inköp i offentlig sektor faktureras med e‑faktura.

Att skicka e-faktura till Länsstyrelsen Skåne

Länsstyrelsen Skåne använder Statens servicecenters e-handelstjänst i Visma Proceedo med systemleverantör Visma Commerce. Det finns flera alternativ att skicka Svefakturor till oss.

Via PEPPOL

Adress i PEPPOL är 0007: 2021002346

Vi tar emot Svefaktura 1.0 (SFTI:s enkla faktura) samt Svefaktura 5A 2.0 (faktura och kreditnota).

Mer information om PEPPOL finns på Myndigheten för digital förvaltning.

Svefaktura med transportprofil Bas

Det här är de tekniska uppgifter ni behöver för att skicka Svefaktura till oss via transportprofil Bas, så kallad ebMS-länk.

E-fakturaformat: SFTI Svefaktura

Partsidentitet: 2021002346 (vårt organisationsnummer)

Transportmetod: Protokoll – SFTI Transportprofil BAS

Teknisk mottagningsadress: https://www.proceedo.net/ebms/in/1036

Köper ni tjänster från en VAN-operatör i dag så tar ni kontakt med dem. Operatören behöver registrera vår partsidentitet och vår mottagningsadress i sitt register för att er kundfaktura ska nå oss. De flesta operatörer har stöd för standarden (SFTI Transportprofil BAS 2.0) då den utgör basen i dagens infrastruktur för elektroniska fakturor.

Vissa leverantörer väljer att själv bygga en mjukvara som kan skicka elektroniska fakturor med SFTI:s Transportprofil BAS 2.0. Denna mjukvara ska då skicka fakturorna till den mottagningsadress och partsidentitet som finns angivet ovan.

Svefaktura/E-faktura via vissa operatörer

Om du idag använder någon av följande operatörer för att skicka e-fakturor kan ni låta dessa förmedla fakturor även till oss:

  • In Exchange
  • Pagero
  • Visma SPCS
  • Crediflow
  • Tieto
  • BGC (SEB, Handelsbanken; Swedbank, Danske bank)

En förutsättning är att fakturorna skickas i formatet SFTI Svefaktura. Du kontaktar aktuell operatör och anmäler att fakturorna ska skickas till oss via Statens servicecenter.

Via Länsstyrelsens leverantörsportal

Om du inte har möjlighet att skicka elektroniska fakturor kan ni kostnadsfritt använda vår leverantörsportal för att registrera dem manuellt. Kontakta oss via e‑handel.skane@lansstyrelsen.se så skickar vi en inbjudan till leverantörsportalen.

Via andra kommunikationslösningar

Vi använder oss av Statens servicecenters e-handelstjänst och systemleverantören Visma Commerce för att ta emot e-fakturor. Din leverantör av e-fakturatjänster kan eventuellt ha fler möjligheter utöver PEPPOL att skicka e-fakturor till Visma Commerce.

Frågor

Har du frågor kontakta: Maja Dragicevic, telefonnummer 010 224 14 69, e-post e‑handel.skane@lansstyrelsen.se

Vårt organisationsnummer

Organisationsnummer: 202100-2346

Anmäl bristande djurhållning till djurskydd och veterinärenheten

Om du vill anmäla att djur far illa ringer du till Länsstyrelsens växel på telefon 010‑224 10 00 som kopplar dig till en djurskyddshandläggare.

Om du vill vara anonym ska du inte presentera dig med namn.

Telefonen är öppen måndagar klockan 13.00-15.00 och tisdag till fredag klockan 9.00-11.00.

Under övrig tid kan Polisen kontaktas på telefon 114 14 om situationen för djuren anses vara så akut att anmälan inte kan vänta till nästa vardag. 

Om ditt ärende rör jakt och vilt ska du ringa vår växel på 010-224 10 00.

Länsstyrelsen ansvarar inte för alla djurfrågor.

  • Om anmälan gäller djur som är störande för omgivningen till exempel skällande hundar, ska kommunen kontaktas.
  • Vi ansvarar inte för vilda djur. Om du hittar skadat vilt kontaktar du Polisen genom att ringa 114 14.

Ange gärna ärendenummer om ett sådant finns och/eller vem hos oss brevet eller paketet ska till.

Länsstyrelsen Skåne
205 15 Malmö

eller

Länsstyrelsen Skåne
291 86 Kristianstad

Teletal

020-22 11 44

Öppet måndag–fredag klockan 8–20

Utlandssamtal
Ring 0046 - 8 21 11 19

Om teletal
Tjänsten är kostnadsfri och du behöver inget tillstånd för att använda den. Du ringer med din fasta telefon eller mobil. En tolk följer med i samtalet och hjälper dig att:

  • tolka otydligt tal och svåra ord
  • ge stöd för minnet
  • anteckna vad som sägs och skickar det till dig
  • ta dig genom telefonväxlar.

Teletallänk till annan webbplats

Bildtelefoni

Bildtelefonilänk till annan webbplats

Bildtelefoni hjälper dig med förmedling och distanstolkning av samtal via teckenspråkstolk. Du som använder teckenspråk ringer in till tjänsten via din dator eller bildtelefon. Du som använder tal ringer via en taltelefon. Tjänsten är kostnadsfri.

Texttelefoni

Texttelefonilänk till annan webbplats

Genom texttelefoni förmedlas samtal mellan texttelefoner och taltelefoner. Sam-talen förmedlas ordagrant, neutralt och under total sekretess. Du kan få samtal förmedlade på svenska och engelska, men ej översatta. Tjänsten är kostnadsfri.

Tillhör du en av Sveriges fem nationella minoriteter; judar, romer, sverigefinnar, samer och tornedalingar? Då har du stärkta rättigheter och möjligheter i din kontakt med oss.

Du har rätt att bli informerad om dina rättigheter, oavsett vilket nationellt minoritetsspråk du talar och var du bor i Sverige. Du som bor i en kommun i ett förvaltningsområde har även rätt att kommunicera med oss på ditt språk i både tal och skrift.

Nationella minoriteter

Skicka fax till oss på nummer:

010-224 11 10

Besök oss

Du hittar oss i Malmö på Södergatan nära Stortorget och Malmö C. I Kristianstad finns vi på Östra Boulevarden vid Södra Kasernområdet.

Besöksadress Malmö:

Länsstyrelsen Skåne
Södergatan 5
205 15 Malmö

s

Besöksadress Kristianstad:

Länsstyrelsen Skåne
Ö Boulevarden 62 A
291 86 Kristianstad

Kontakt