Grundläggande betaltjänster
Länsstyrelsen bevakar tillgången till grundläggande betaltjänster och arbetar med regionala stöd- och utvecklingsinsatser.
Grundläggande betaltjänster handlar om att alla personer ska kunna betala räkningar och ta ut kontanter oavsett var i landet man bor. Företag, föreningar och andra organisationer ska kunna sätta in sina dagskassor på bankkonton.
Bevakning av grundläggande betaltjänster
Länsstyrelsen bevakar om möjligheten att använda grundläggande betaltjänster är tillräcklig och motsvarar behoven i samhället. Vi har ett särskilt ansvar att undersöka hur situationen ser ut för äldre personer och personer med funktionsnedsättning. Varje år redovisar vi resultaten i en rapport till regeringen.
Bevakning av grundläggande betaltjänster 2021 Länk till annan webbplats.
Nyhetsbrev
Vi kommer framöver att ge ut ett nyhetsbrev om vad som händer och sker i Skåne inom grundläggande betaltjänster.
Gå gärna in nedan och anmäl dig som prenumerant till nyhetsbrevet.
Vill du har vårt nyhetsbrev via e-post anmäl dig här:
Anmäl dig och börja prenumererar på vårt nyhetsbrev Länk till annan webbplats.
Så hanterar vi dina personuppgifter Länk till annan webbplats.
Ikon som illustrerar filtyp | Filnamn | Filstorlek | Datum fil laddades upp |
---|---|---|---|
Nyhetsbrev Betaltjänster nr 7 april 2022.pdf Pdf, 413.4 kB. | 413.4 kB | 2022-04-01 12.17 | |
Nyhetsbrev Betaltjänster Skåne_nr 6 dec 2021.pdf Pdf, 533.4 kB. | 533.4 kB | 2021-12-22 08.47 | |
Nyhetsbrev Betaltjänster Skåne_nr 5 sept 2021.pdf Pdf, 437.3 kB. | 437.3 kB | 2021-12-15 11.23 | |
Nyhetsbrev Betaltjänster Skåne_nr 4 juli 2021.pdf Pdf, 478.9 kB. | 478.9 kB | 2021-08-10 16.12 | |
Nyhetsbrev Betaltjänster Skåne_nr 3 maj 2021.pdf Pdf, 465 kB. | 465 kB | 2021-05-12 09.16 | |
Nyhetsbrev Betaltjänster Skåne_nr 2 mars 2021.pdf Pdf, 491.8 kB. | 491.8 kB | 2021-03-22 16.12 | |
Nyhetsbrev Betaltjänster Skåne_nr 1 jan 2021.pdf Pdf, 435.4 kB. | 435.4 kB | 2021-01-22 09.24 |
Funkabutiken - ett tryggt sätt att lära sig att handla digitalt
Tillsammans med Funka, som är experter på tillgänglighetsfrågor, har vi tagit fram en övningsplattform där man i en trygg miljö kan öva på att handla på nätet. Den är främst riktad till personer med kognitiva funktionsnedsättningar men passar till alla som är osäkra på att handla digitalt och som vill pröva sig fram på ett säkert sätt.
Vi fick finansiering för att ta fram Funkabutiken genom Post- och telestyrelsens innovationstävling.
Sprid gärna Funkabutiken vidare, den är fri att använda.
Informationsmaterial digitala betalningar
I en tid då många sitter isolerade hemma, med begränsade möjligheter att röra sig i samhället, ser Länsstyrelsen ett ökat behov av att kunna göra digitala betalningar via mobilen. För den som inte tidigare har använt sig av dessa tjänster kan det dock vara svårt att komma igång på egen hand. Länsstyrelserna har därför tagit fram enkla manualer för Android och iPhone.
Användaren guidas steg för steg genom processen att ladda ner och komma igång med BankID och Swish.
Manualer för iPhone - Kom igång med digitala betalningar
Manualer för Android - Kom igång med digitala betalningar
1: Introduktion.
2: Kom igång med Apple-ID, för dig med Iphone.
3: Kom igång med Google Play, för dig med Android.
4: Kom igång med Apple BankID, för dig med Iphone.
5: Kom igång med Android BankID, för dig med Android.
6: Betala med mobilen, för dig med Iphone eller Android.
7: Blippa, betala med blipp, för dig med Iphone eller Android.
8: Säkerhet, för dig med Iphone eller Android.
9: Ladda ner/beställa Swish, för dig med Iphone eller Android.
10: Betala med Swish, för dig med Iphone och Android.
Filmerna har tagits fram genom ett samarbete i Kustlänsgruppen (Södermanland, Kalmar, Blekinge och Gotland).
För dig som vill lära dig mer om digitala betalningar, kortbetalning och internetbank finns denna broschyrer om betaltjänster. Den finns på 13 olika språk, baserat på de största språkgrupperna i Sverige just nu.
Broschyrer med fördjupning om betaltjänster
Ta betalt - för företag och föreningar
Det finns idag många olika slags betaltjänster för både kontanta och digitala betalningar. För ett litet företag eller en förening kan det vara svårt att veta vilka tjänster
som passar verksamheten bäst.
Länsstyrelsen Skåne har tillsammans med Lunicore Studentkonsultbolag tagit fram ett material där de vanligaste betaltjänsterna förklaras. Pdf, 308.1 kB.
Den viktigaste lärdomen är att alla tjänsters kostnader i princip går att förhandla för den
enskilde kunden.
Länsstyrelsens stöd- och utvecklingsinsatser
Länsstyrelsen arbetar tillsammans med kommuner, företag, föreningar och andra parter för att bedöma om det finns behov av statliga insatser för betaltjänster. Länsstyrelsen kan till exempel ge stöd till betaltjänstombud där man kan betala räkningar, ta ut pengar eller lämna in dagskassor. Det handlar ofta om orter och områden på landsbygden där det inte går att lösa tillgången till grundläggande betaltjänster på något annat sätt. Vanligtvis är det lokala handlare som ställer upp och agerar betaltjänstombud.
På många ställen genomför Länsstyrelsen även utvecklingsinsatser. Det kan till exempel vara informationsprojekt för att hjälpa människor att använda digitala betaltjänstlösningar.
Tjänster som erbjuder möjligheten att ta ut kontanter, betala räkningar eller sätta in dagskassor. Vissa ombud erbjuder samtliga tre tjänster och andra erbjuder någon eller några av dem.
Ofta är det lokala handlare eller bensinstationer som är betaltjänstombud. Men även andra aktörer som exempelvis intresseföreningar kan ansöka om att bli betaltjänstombud. Om du vill veta vilka möjligheter till stöd som finns, kontakta oss på Länsstyrelsen.
Ett betaltjänstombud kan få ersättning för de kostnader som uppstår i samband med installation och drift av betaltjänsten. Exempel på kostnader som kan täckas är utrusning, installation och utbildning, support och utbytesservice, om- och tillbyggnad samt el, internet och larm. Det är nettokostnader som ersätts, alltså skillnaden mellan kostnader och intäkter för ombuden.
Om du är intresserad av att bli betaltjänstombud och vill veta vilka möjligheter till stöd som finns, kontakta oss på Länsstyrelsen.
Länsstyrelsen i Dalarnas län samordnar arbetet
Länsstyrelsen i Dalarnas län har i uppdrag att samordna myndighetens arbete med grundläggande betaltjänster, och vara stöd till övriga länsstyrelser. Länsstyrelsen i Dalarnas län ansvarar till exempel för att sammanställa och redovisa länsstyrelsernas bevakning i den årliga rapporten.
Kontakt
-
Catharina Hellström Engström
E-post till Catharina Hellström Engström
Telefon 010-2241372
-
Lisbet Smolka Ringborg
E-post till Lisbet Smolka Ringborg
Telefon 010-2241636
Tack för din medverkan
Berätta hur vi kan göra den här sidan bättre. Dina synpunkter är värdefulla för oss och din medverkan hjälper oss att förbättra webbplatsen.
Tyvärr kan vi inte svara på dina synpunkter här. Om du har en fråga som du vill ha svar på kan du gå via kontaktinformation.