Publiceringsdatum:
Senast uppdaterad:
Så lyckas du med ditt företag

Har du kommit på en bra idé och vill utveckla ditt befintliga landsbygdsföretag eller starta en helt ny verksamhet? Grattis!
Men vad gör du sen? Satsar allt på ett kort, övertygad om att din idé är oöverträffbar? Smyger igång verksamheten och tänker att andra, som av en händelse, ska upptäcka
dina varor och tjänster och förstå hur fantastiska de är? Eller jobbar natt och dag och hoppas på det bästa? Nja, inget av alternativen är att rekommendera. Som tur är har vi råd att ge från ett proffs: Brian Mårtensen, Business Designer på Krinova Incubator & Science Park.
TEXT: Ulrika Petersén FOTO: Kristina Larsson
Jag har en idé som jag vill omsätta till verksamhet – och jag tror verkligen att det är en superbra idé! Hur gör jag för att förverkliga mina visioner, var ska jag börja?
– Det finns väldigt många personer som har bra idéer, så för att ta reda på om just din idé håller måste du provtrycka den. Det vill säga ta reda på om det du vill sälja är så pass bra att någon vill köpa det och betala vad det kostar.
Hur gör jag det?
– Genom att ställa dig själv ett antal frågor som: Vem ska köpa min produkt? Vilket värde skapar den för kunden? Vad kostar min produkt att ta fram? Är kunderna beredda att betala det priset? Finns det andra som erbjuder liknande produkter? Ska jag i så fall konkurrera med dem eller är det bättre att vi samarbetar och drar varandra? Kan jag finansiera min verksamhet själv eller behöver
jag medfinansiärer? Hur ska jag marknadsföra min produkt? Du behöver göra en ordentlig
affärsmodell helt enkelt.
Usch, det låter jobbigt. Kan jag inte bara chansa och hoppas att det funkar?
– Ja, det beror väl på vad din ambition är, men de flesta av oss har varken tid eller råd att dra igång utan att veta om man har en rimlig chans att lyckas. Så gör grundjobbet först, det är mitt bästa råd. Jag brukar likna det vid att lacka en bil. Om du inte har ordning på grundfärgen så spelar det ingen roll hur många lager färg du sprutar på, ytan kommer att vara bubblig som en apelsin ändå. Vill
du ha snygg, jämn lack måste grunden vara ordentligt lagd. Så är det med företag också.
Men jag har ju en jättebra idé, jag är helt säker på att den kommer att göra succé.
– Hur vet du det om du inte har provtryckt den? Man måste göra sin läxa och vara lite självkritisk, annars kan det lätt gå galet. Det är en sak att ha en idé och en vision om vad man vill uppnå, en annan att ha en konkret modell – en guide – för hur visionen ska bli verklighet. Jag har träffat många som trott stenhårt på sin idé, men som har glömt att kolla vad kunderna tycker. Och ytterligare andra som faktiskt har en bra produkt, men som inte räknat på vad den kostar att ta fram. Så när de väl är igång får de jobba gratis för att det ska gå runt.
Okej, du har övertygat mig. Men jag kan inget om hur man gör en affärsmodell ...
– Som tur är finns det andra som gör det! Du kan få stöd från oss på Krinova, genom Länsstyrelsens kurser och från många andra håll. Viktigast är att du tar hjälp av någon som
vet vad det innebär att vara landsbygdsföretagare, så du får rätt råd och vägledning och
som kan ”översätta” affärsmodellens ord och begrepp till din egen verklighet. Dessutom, tar du stöd utifrån får du även hjälp med att ifrågasätta och slipa på din affärsidé. Kanske du till och med kommer på nya affärsidéer, som kompletterar din ursprungliga och skapar ännu större värde?
Vilken är den vanligaste utmaningen när landsbygdsföretag börjar arbeta med sin affärsmodell?
– Jag tror att den största utmaningen är att man tycker det tar tid och verkar krångligt.
Och ja, det tar lite tid, men det kostar ännu mera tid – och ofta också pengar – att dra igång något som sen inte visar sig funka.
Krångligt behöver det däremot inte vara, inte om du tar stöd av någon som kan coacha dig och hjälpa till att anpassa affärsmodellen efter just din verksamhet – och pusha på lite när det behövs. Den vanligaste utmaningen är nog ändå att man tycker att själva ordet affärsmodell låter skittråkigt!
Men det är det inte?
– Absolut inte, affärsmodellen är det som ger ditt företag struktur och gör att du kan bygga långsiktig lönsamhet.
Så du tycker att man ska ta sig över tröskeln och göra en affärsmodell, även om verksamheten är liten?
– Definitivt. För vem vet, det som du tror ska vara en liten verksamhet kanske har potential att bli något riktigt stort och bra? Men det lär du aldrig få reda på om du inte har gjort en affärsmodell!
Artikeln publicerades i Smart landsbygd nr 2 2025
