Aktuella varningsmeddelanden i Skåne länJust nu är det flera vädervarningar i länet. Läs mer om dem på SMHI:s webbplats.

Publiceringsdatum:

Senast uppdaterad:

På rätt kurs för ökad konkurrenskraft

– Att analysera, prioritera och strukturera är viktigt för att man ska kunna se vad som är värt att satsa på – och vad man ska låta bli. Projektet Skogens värden har hjälpt oss att få grepp om vad vi gör och hur vi kan utveckla nya idéer, samtidigt som vi fått
kontakt med andra företag och utvecklat nya samarbeten, säger Ann-Sofie Görnebrand, som tillsammans med Henrik Görnebrand driver Görbo gård utanför Glimåkra.

TEXT: Ulrika Petersén FOTO: Nils Bergendal

Henrik och Ann-Sofie är femte generationen på Görbo gård, en gård som de tog över från Henriks föräldrar 2020. Deras huvudsyssla är nötköttsproduktion och varje år har de runt 50 kalvande kor som håller gårdens naturbetesmarker öppna och fria från sly.
– Vi har valt att främst satsa på Hereford eftersom de passar bra på våra skogsbeten, säger Henrik. Korna kalvar både på våren och hösten, och totalt brukar vi ha runt 110 djur.
Förutom nötuppfödning driver de skogsbruk på 97 hektar, har en liten fårbesättning om tio tackor, odlar grönsaker i ett ständigt växande trädgårdsland, har tre bikupor och en gårdsbutik. Och odlar vall till djuren. Med andra ord – det finns att göra.
– Vi har ingen brist på idéer, men det går inte att hoppa på alla tåg på en och samma gång, det räcker inte tiden till för, säger Henrik. Men en sak vi verkligen ville var att utveckla vår försäljning och gårdsbutik, och det var så vi kom i kontakt med Krinova.

Tog försäljningen till en ny nivå

Det ena ledde till det andra och snart var Ann-Sofie och Henrik med i Skogens värden, ett samverkansprojekt mellan Visit Skåne, Krinova, Länsstyrelsen och Skogsstyrelsen, med målet att skapa nya jobb på landsbygden.
Modulen som Ann-Sofie och Henrik deltog i hette Skogens mat och syftade till att ta vara
på skogens potential kopplat till mat. Och skog finns det som bekant gott om i
Göingebygden – och bra råvaror därtill. För Görbo gård, som redan sålde sina gårdsprodukter
direkt till kund, blev målet att ta försäljningen till en ny nivå samt att anställa en medarbetare.
– Det sista målet har vi inte nått än, men det jobbar vi vidare mot på lång sikt, säger Henrik.
Däremot har vi utvecklat gårdsförsäljningen och byggt en obemannad bod där kunderna
kan handla kött, grönsaker och honung utan att vi behöver vara på plats. Det har fungerat
riktigt bra; trots att vi ligger lite avsides hittar kunderna hit. Vi har även räknat noga så prissättningen ska bli rätt, det gör vi alltid – det är jätteviktigt för att man ska få förtjänst på
sitt arbete.

Analys gav struktur

Att hitta rätt väg fram till målet fick de hjälp med inom projektet. Bland annat genom att göra en verksamhets- och behovsanalys som gav dem överblick på verksamheten samt grepp om vad som krävdes för att kunna utveckla sina idéer.
– Vi använde ett digitalt verktyg, Miro, där vi med hjälp av ”post-it lappar” strukturerade upp vår verksamhet, berättar Ann-Sofie.
Resultatet blev som en stor anslagstavla där vi kan se vad vi lägger tiden på, vad vi bör prioritera
och utveckla, vilka idéer som kan läggas på vänt och så vidare. För oss passade verktyget väldigt bra och vi använder det fortfarande för att skapa struktur. Ett annat moment i projektet var att beskriva gårdens historia genom storytelling, en marknadsstrategi som används för att skapa förtroende hos kunderna och stärka gårdens varumärke.
– Det är nyttigt att ta sig tid och göra sådana saker, och det är lättare att göra det tillsammans än på egen hand, menar Henrik.
Att prata och att dela med sig av funderingar, idéer och problem ger mycket, man coachar
varandra och kan ge tips och goda råd.

Mer lokalproducerat genom samarbete

Genom Skogens mat har Görbo gård också knutit nya kontakter och utvecklat nya samarbeten.
Ett exempel är samarbetet med Apikultur Syd.
– Våra kunder vill gärna köpa honung, men jag har inte tid för fler bikupor än de jag redan
har, säger Ann-Sofie. Istället ska Pierre Vilhelmsson (läs mer i artikeln om biodlaren) ställa kupor på vår fastighet och vi kan köpa tillbaka honungen. Pierre sköter allt det praktiska och vi kan sälja mer lokalproducerad honung i gårdsbutiken, utan att det kräver mer tid av oss.
Framöver har paret Görnebrand inga större projekt i sikte, utan nu kretsar arbetet främst kring de projekt som redan startats upp. Det som bland annat återstår är att hitta en medarbetare, men tills denne är på plats har Ann-Sofie och Henrik gjort en annan rekrytering – på fyra ben.
– Vi hade planer på att skaffa hund och tänkte att om vi ändå ska ha hund, kan den göra nytta på gården också, säger Henrik. Så när en granne hade en vallhund till salu slog vi till. Den var redan tränad på får och nu har vi tränat den på nöt också. Hunden kan ju såklart inte ersätta en anställd, men den hjälper oss faktiskt i arbetet. Så kanske man kan kalla det för rekrytering – om än av ett lite annat slag.

Tre fördelar med att gå på kurs (i allmänhet) och att göra en företagsanalys (i synnerhet), enligt Henrik och Ann-Sofie

  • Du får hjälp med att fokusera, prioritera, att hitta vad som är bra i din verksamhet, vad som kan bli bättre och hur du ska gå från idé till verklighet.
  • Saker som känns tunga och trista att göra på egen hand går lättare när man gör dem tillsammans.
    Dessutom tenderar man att få mer gjort när andra sätter fart på en!
  • Nya nätverk skapar nya affärsmöjligheter

Artikeln publicerades i Smart landsbygd nr 1 2025

logotyp EU

Kontakt

Dela sidan:

Landshövding

Anneli Hulthén

Besöksadress

Östra Boulevarden 62 A, Kristianstad eller Södergatan 5, Malmö

Postadress

205 15 Malmö

Organisationsnummer

202100-2346

Följ oss