Publiceringsdatum:
Senast uppdaterad:
Med passion för honung och kreativa samarbeten

Det startade med sambons bikupa i trädgården – idag är det en verksamhet med 170 bikupor över hela Skåne. Med stort engagemang och en vilja att lära mer har Apikultur Syd byggt upp en verksamhet kring honung, pollineringstjänster och samarbeten som gynnar alla parter. Allt med bina i centrum!
TEXT: Ulrika Petersén FOTO: Nils Bergendal
Om jag blir intresserad av något går jag in för det med hundra procent, säger Pierre Vilhelmsson, som driver Apikultur Syd. Så när min sambo visade bikupan hon hade på tomten här i Hallaröd och förklarade hur allt fungerade, då var det som en blixt från klar himmel – och sen var det kört.
En kupa blev två som blev fyra, som slutligen blev de 170 som Pierre har hand om idag. På den egna tomten finns det dock bara en, den som sambon hade från början.
Övriga kupor är utplacerade hos kunder och olika bigårdar över i stort sett hela Skåne.
– Eftersom jag har jobbat inom fastighetsbranschen och känner den världen väl, började jag med att hyra ut bikupor till fastighetsägare för att på så vis hjälpa dem att få högre poäng i sina miljöcertifieringar, berättar Pierre. Sen föddes idén om att ställa ut kupor på andras marker för att effektivisera pollineringen och göra det möjligt för kunden att producera egen honung. Jag
tar fullt ansvar för bikuporna, slungar och paketerar honungen – och kunden köper tillbaka önskad mängd med egen etikett på burken. Designen på etiketten tar jag fram i samråd med kunden.
Alla ska vinna på samarbetet
Bland Pierres kunder finns bland annat Gårdshotellet på Österlen som serverar gästerna honung från kupor som står några meter bort från frukostbordet (nu snackar vi härproducerat!) och lantbrukare som exempelvis Görbo gård (läs mer i artikeln om Görbo gård) som vill sälja mer honung från egna marker i sin gårdsbutik – utan att behöva lägga ner arbete på biskötseln. Den honung som kunden inte behöver, tar Pierre hand om och säljer via sina egna kanaler.
– Jag jobbar alltid utifrån att samarbetena ska vara win-win för båda parter, säger Pierre.
Vi ska lyfta varandra; ingen ska tjäna något på den andras bekostnad utan samarbetet ska
gynna båda.
Brinner för svensk honung
Förutom samarbeten kring bikupor har Apikultur Syd också inlett samarbeten med andra
livsmedelsproducenter. Till exempel Syrat & Sånt, som tar fram olika fermenterade produkter,
och Frosta Deli, som använder honungen i praliner.
– Det är förbaskat kul att göra nya grejer och hitta nya samarbeten som ger energi åt båda
hållen, säger Pierre. Mitt intresse för bin och honung blir alltså inte mindre med åren, tvärtom!
Att hålla på med biodling och honungsproduktion kan dock vara kämpigt. Den svenskproducerade
honungen har hård konkurrens av importerad honung, som inte alltid lever upp till EU:s honungsdirektiv. Enligt direktivet får honung bara innehålla just honung, vilket många importerade sorter inte gör. Via nationella medlemsföretag över hela EU genomför därför EPBA (European Professional Beekeepers Association) analyser för att kartlägga och komma tillrätta med fusket. I Sverige jobbar Biodlingsföretagarna, där Pierre sitter i styrelsen, med att samla in prover från den svenska dagligvaruhandeln, för att få en uppfattning om hur stor omfattningen på honungsfusket är i Sverige.
– Att som konsument välja svensk honung i affären är viktigt av många anledningar, menar Pierre. För att gynna våra svenska producenter så att de får betalt för sitt arbete, för att slippa långa transporter som följer med importerad honung, för att vi behöver pollineringstjänsterna som bina ger oss lokalt och för att riktig honung, utan inblandning av sirap och sockerlösning, är så mycket
godare. Och nyttigare! Detta vill vi nå ut med till svenska konsumenter, så de väljer svensk honung i affären.
Pierres passion för biodling driver honom också att hitta nya innovativa lösningar för att göra biodlingen enklare.
– Jag har en idé kring slungningen, mer än så kan jag inte säga just nu, säger Pierre.
Men generellt är det väldigt roligt att utveckla verksamheten och hitta nya kreativa lösningar.
Som mitt senaste projekt: Honungsholken. Det är en gammal folkabuss som byggts om till campervan och försäljningsbod, och som jag har när jag är ute på marknader. Så nästa gång du är på marknad, håll ögonen öppna efter Honungsholken och Pierre – en biodlare som sticker ut.
Artikeln publicerades i Smart landsbygd nr 1 2025
