Systrarna Nilsson har hittat hem på Orelund

Porträtt två kvinnor

När längtan till Österlen blev för stor och en fantastisk gård mellan Kivik och Simrishamn plötsligt blev till salu – ja, då slog de till. Madeleine och Alexandra Nilsson gjorde sitt livs köp, flyttade tillbaka till sina barndomstrakter och kastades rakt in i högsäsongen på Orelunds gård.

Text: Ulrika Petersén Foto: Nils Bergendal

– Vi letade inte aktivt efter något att köpa, men båda ville flytta hem, säger Alexandra som liksom Madeleine bodde i Malmö vid tiden för köpet. Våren 2020, när vi fick reda på att Orelund var till salu, åkte vi hit och tittade. Och vi gillade det vi såg!

Så det var bara att tuta och köra tyckte Alexandra och Madeleine, redovisningsekonom respektive lantmästare, men banken tyckte annorlunda. Efter segdragna diskussioner valde de att gå till en annan bank, som gav dem ett helt annat bemötande.

– Där fick vi en bankkontakt som var genuint intresserad av vår verksamhet och som har följt oss på hela resan, berättar Alexandra.

– Att köpa ett lantbruk kräver mer pengar än vad de flesta har i madrassen, så om unga personer ska våga och vilja driva lantbruk krävs det banker som stöttar, menar Madeleine. För vår del var det guld värt att någon trodde på oss, utan det hade vi inte kunnat satsa.

Resurseffektiva investeringar

Med finansieringen klar kastades de rakt in i högsäsongen på Orelund, där frukt- och växthusodlingar, gårdsbutik och café krävde deras uppmärksamhet. Tack vare stöttning från den tidigare ägaren, verksamhetens alla anställda och familjen fick de allt att funka. Fast minnena från den första tiden är inte många.

– Det är svart, vi kommer inte ihåg någonting, skrattar Madeleine. Ingen av oss hade jobbat med frukt förut så den första tiden innebar en enorm kunskapsöverföring. Efter ett tag lugnade det ner sig och nu har vi landat. Vi inser att vi inte behöver kunna allt direkt, utan kan lära oss efterhand. Dessutom finns det saker vi inte styr över.

Som vädret, där den sena frosten förra året gjorde att körsbärsskörden bara blev 40 procent av förväntad. Och skadedjuren, där plommonvecklare tvingade dem att kassera alla plommon – 15 ton. Sådant svider, framförallt när man som Nilssons på Orelund strävar efter att använda alla resurser på bästa möjliga vis.

Ett exempel på det är gårdens system för att återanvända vatten, som syskonen byggt om med självrengörande filter samt automatisk avläsning och justering av pH-värde och näringsinnehåll.

– Vi använder mycket vatten i odlingarna och vill arbeta resurseffektivt, säger Madeleine. Överskottsvattnet från växthuset går därför först till en damm, därefter till en central i vår maskinhall där det får rätt pH-värde och näringsinnehåll, och sedan vidare till odlingarna. På så vis sparar vi mycket vatten.

Ett annat exempel är att gårdens andrasortering av frukt och grönt tas tillvara för att bli gazpacho, sylt, chutney, must, kakor och annat gott som säljs i butiken och kaféet.

– Nu drömmer vi om ett större tillredningskök så vi kan utöka livsmedelsberedningen, säger Alexandra. Kanske blir det vår nästa stora investering.

Söt gubbe lockar kunder

Orelunds gård omfattar cirka 30 hektar och redan på 1800-talet planterades de första äppleträden här. Genom åren har odlingarna utökats med fler frukter, bär och ett växthus för grönsaker. Men vad är då favoriten hos kunderna? Med största sannolikhet jordgubbarna.

– De är ett riktigt dragplåster och förra året var ett fantastiskt jordgubbsår – kunderna sa att det var de godaste de ätit, berättar Alexandra. Och det är ju alltid kul att höra!

Jordgubbarna tunnelodlas i en så kallad table top-odling där plantorna står i säckar på bord. Två tunnlar fanns på plats när syskonen köpte gården, två har de själva investerat i.

– En av fördelarna med slutna system, som jordgubbstunnlarna och växthuset, är att vi kan använda rovkvalster och parasitsteklar för att bekämpa ohyran, säger Madeleine. Därför vill vi gärna investera i tunnlar till hallonen också. Nyttoinsekterna är våra bästa kollegor!

Alla ska med på tåget

På Orelunds gård är fokus på hållbarhet stort. Solceller producerar en femtedel av elbehovet, en flispanna värmer växthuset och energiväv minimerar värmeutströmningen från detsamma. Alexandra och Madeleine har även gjort flera investeringar för att skapa en mer hållbar arbetsmiljö på gården. Elsaxar har ersatt det tungrodda tryckluftsdrivna systemet som tidigare användes vid trädbeskärningen, en höj- och sänkbar plattform har ersatt stegarna vid skörden och ett plocktåg har ersatt den omständliga proceduren med att köra ut och flytta äpplebingarna en i taget.

Förutom att förbättra arbetsmiljön har investeringarna också ökat effektiviteten rejält, vilket är ett stort plus. Plocktåget används även i ett helt annat syfte – för att köra besökare på guidade turer runt gården.

– Turerna har blivit väldigt uppskattade, vi har haft allt från SLU-studenter till släktträffar här, berättar Madeleine. Förhoppningsvis blir besökarna medvetna om hur mycket arbete som ligger bakom det vi gör och ser värdet i svenskproducerad mat.

– Vi har blivit lite väl bekväma i Sverige med tillgång till allt året om, menar Alexandra. Det finns mycket att lära konsumenterna om sårbarheten i svensk livsmedelsproduktion och hur man kan skapa hållbarhet genom att tillvarata allt som produceras. Där har vi något att sätta tänderna i!

Sök stöd

Startstöd kan ges till personer som är högst 40 år och som för första gången etablerar en jordbruksverksamhet eller som skalar upp en marginell jordbruksverksamhet, som sökanden tidigare etablerat, till att bli affärsmässig.

Läs mer på Länsstyrelsens sida om startstöd för unga lantbrukare.

Anneli Hulthén

Östra Boulevarden 62 A, Kristianstad eller Södergatan 5, Malmö