Snickaren som bygger livet i jorden

Att gå i fäders spår för framtids segrar är inte den enda vägen för att nå framgång, det är Daniel Emitslöf ett bra bevis på. När han tog över gården Blåkulla utanför Broby från sina föräldrar, valde han att gå sin helt egen väg. Nu kombinerar han ett ekologiskt, regenerativt lantbruk med arbetet som snickare – och det går hur bra som helst!

Text: Ulrika Petersén Foto: Nils Bergendal

– Den dagen jag tog över lantbruket konstaterade min pappa att ”nu är det jag som är dräng”, berättar Daniel. Det kändes bra att höra, att jag kan driva lantbruket på mitt sätt och ändå ha tillgång till all hans erfarenhet.

Att han över huvud taget skulle ta över gården var dock långt ifrån självklart. Uppmuntrad av sina föräldrar att göra det han själv ville och trodde på, valde han att utbilda sig till snickare. Start av byggfirma följdes av en utbildning till yogalärare i Indien och därefter bar det hemåt igen. Och det var då intresset för biologisk mångfald, mikroliv, svampar, kretslopp och jorden väcktes på allvar.

– Jag kom i kontakt med personer som arbetade med regenerativt lantbruk och blev fast, säger Daniel. Filosofin stämde helt överens med det jag sökte, att få arbeta med naturen och bygga upp jordlivet och producera ett klimatpositivt kött.

Sagt och gjort, 2015 tog han över lantbruket från sina föräldrar. Mjölkkorna såldes för att ge plats för Dexterkor och Röd Angus som han idag dels bedriver avel på, dels låter gå till slakt.

– Det finns ett mycket stort intresse för KRAV-certifierat kött från klimatpositiva kor, konstaterar Daniel. Både Röd Angus och Dexter ger dessutom ett väldigt exklusivt kött som efterfrågas av flera krogar. Till exempel har jag haft ett djur på Berns i Stockholm!

Daniel har också provat sitt nötkött i Exceptionell råvara med mycket högt resultat och 2020 blev han utsedd till Årets skånska nötköttsföretagare av Sveriges nötköttsproducenter och Lantbrukarnas Riksförbund. Två fina bekräftelser på att den inslagna vägen är den rätta.

Mat åt djuren både ovan och under mark

Fokus i regenerativt lantbruk är att binda kol i marken. Det görs genom att korna betar högt gräs i fållor under kort tid, för att efter några dagar flyttas vidare till nästa fålla. Gräset som korna trampar ner kommer mikrolivet i marken till godo, bygger upp mullhalten och ökar bördigheten. Gräset skyddar även marken från att trampas sönder och, inte minst, det skyddar mot solen.

– I och med det skyddande gräslagret stannar daggen kvar och hindrar marken från att torka ut, säger Daniel. Till och med sommaren 2018, som ju var extremt torr, hade jag bete hela tiden. Så argumentet att man slösar på materialet genom att låta korna trampa ner gräset, som ofta förs fram mot regenerativt jordbruk, håller jag inte med om.

Dessutom, poängterar han, växer ju gräset upp igen.

– Gräset gör en paus i ungefär fyra dagar efter att det blivit stört, sen börjar det växa igen, säger Daniel. Jag har testat genom att putsa vissa delar av betesmarken och låta andra vara nedtrampade. Och det var ingen skillnad på återväxten. Så då kan jag bespara mig tiden och dieseln det tar att putsa och låta djuren sköta jobbet åt mig istället!

Med minst sex sorters blommande örter i vallarna och en betesstrategi med intensivt bete följt av lång vila är gården ett paradis för pollinerande insekter eftersom åtminstone en åker står i blom hela betesperioden. Och betet räcker länge. Djuren betar normalt sett fram till årsskiftet och under den korta stallperioden utfodras de med gräs med högt näringsinnehåll som skördats från markerna.

Våga för att vinna

Idag har Daniel runt 70 kalvande kor, men målet är att ha runt 100 kalvningar per år. Förutom de egna markerna betar djuren på arrenden och i naturreservatet Dalshult, och från och med 2023 även i naturreservatet Sporrakulla. Avel och köttlådor kompletterar han med snickarjobb samt odling av ekologisk raps och lite spannmål.

Daniel är även elproducent med en solcellsanläggning stor nog att täcka såväl gårdens behov som att sälja el till nätet. På gården finns dessutom en gårdsbutik med grillar, gjutjärnsgrytor, kryddor, nötkött och inredning. Och så odlas grönsaker för husbehov enligt permakulturprincipen. Som om inte det vore nog restaurerar Daniel en gammal betesmark, som rymmer såväl sällsynta örter som fruktträd.

– Jag har alltid varit ifrågasättande och intresserad av ta reda på hur saker och ting ligger till, jag tror att det format min verksamhet, säger han. Man måste våga experimentera, testa och misslyckas. Ett regenerativt lantbruk till exempel ser kanske konstigt ut om man är van vid ett konventionellt jordbruk. Det tyckte mina föräldrar i början, men nu är de jättepositiva när de ser vilka resultat det ger. Så testa bit för bit och se vad det ger – det är enda sättet att nå förändring.

Anneli Hulthén

Östra Boulevarden 62 A, Kristianstad eller Södergatan 5, Malmö