Med bäret i huvudrollen

Krusbär, vinbär, blåbär, aronia, björnbär, jordgubbar, blåbärstry, tranbär, hallon – på Wrams Aroma i Tollarp odlas mängder av bär. Och mest av allt odlas där havtorn, runt 18 ton om året närmare bestämt.

Text: Ulrika Petersén Foto: Nils Bergendal

Det var under ett seminarium på SLU Balsgård som Anders Bergs intresse för de små, gyllengula och supernyttiga bären väcktes.

– Jag tyckte att allt som berättades om havtorn lät superhäftigt, säger Anders. Som att ryska kosmonauter tog med sig havtornsprodukter på sina rymdfärder, eftersom bären är så nyttiga. Havtorn är till exempel det enda bär som innehåller omega-7. Dessutom innehåller det omega 3, 6 och 9, C-vitamin och betakaroten.

När intresset väl väckts började Anders skrida till verket. De första havtornsplantorna satte han 2005 och sedan dess har odlingen vuxit rejält. Idag är den Nordens största. Bären säljer han dels som de är, dels förädlade till puré (juice), olja och pulver.

– Hittills har jag lämnat bort förädlingen, men snart kommer allt att skötas härifrån, säger Anders och slår ut med handen mot en tom yta bredvid gårdsbutiken. I höst bygger vi en ny lokal med personalrum, frysrum och livsmedelshall där vi ska ta hand om allt vi odlar på gården.

Ekologiskt och ekonomiskt

Och det är mycket. Förutom havtornen och en rad andra sorters bär odlas rabarber, sparris, äpplen, päron och potatis. En del av det förädlas, annat säljs vidare direkt som det är. Det varierar nämligen vilket som lönar sig bäst och Anders räknar noga efter.

– För mig är det viktigt att ha fina grejor, säger han. Jag odlar ekologiskt och mina puréer, oljor och pulver innehåller inga tillsatser. Det är också viktigt att ha en lönsamhet i det jag gör. Därför tittar jag alltid på vad som är mest ekonomiskt fördelaktigt att göra med råvarorna och jag dumpar aldrig priset för att få en affär, då får det hellre vara.

Till kunderna hör dels livsmedels-, hälsokost- och hudvårdsindustrin, dels privatpersoner. Försäljningen sker via flera kanaler, bland annat Wrams Aromas hemsida, webbshoppen Wrams Skafferi, den egna gårdsbutiken, andras gårdsbutiker, marknader och REKO-ringar; från Ystad i söder till Växjö i norr.

– Jag gillar hela den här rörelsen med direktförsäljning till kund, säger Anders. Kunderna får fler produkter att välja mellan, bättre smak och högre näringsinnehåll och vi odlare får direkt feedback på våra produkter. Ofta positiv – som när jag var på Bondens egen marknad i Malmö och kunden som köpte jordgubbar av mig inte ens hann bort till bilen innan bären var uppätna. Så hen fick komma tillbaka och köpa fler!

Ett bär med många goda sidor

Parallellt som nya bärbuskar och sorter ständigt tillkommer på gården, hjälper Anders andra odlare att satsa på havtorn. Varje år driver han upp och säljer cirka 30 000 havtornsplantor och planen framöver är att kunna ta hand om bär också från dessa i gårdens nya produktionslokaler.

Och så kommer vi till frågan som alla som försökt plocka havtorn säkert undrar över: hur plockar man 18 ton bär utan att sticka sig halvt fördärvad och bli galen på kuppen?

– Tidigare gick vi med sekatör och klippte av grenar, som vi la i frysen innan vi skakade av bären, berättar Anders. Men efterhand som plantorna växte och förgrenade sig blev det allt jobbigare … Därför sökte jag investeringsstöd och utvecklade en traktorburen skördemaskin. Så nu går det betydligt lättare!

Havtorn kan dessutom skördas under lång tid; på Wrams Aroma börjar man i augusti och håller på i tre-fyra veckor innan de sista bären är plockade. En annan positiv sak med havtorn är att det är tacksamt att odla. Plantan är kvävefixerande och kräver varken särskilt mycket gödsel eller omsorg. Den klarar sig till och med ganska bra utan vatten, även om den såklart växer bättre med.

– På det viset är det ett riktigt framtidsbär, säger Anders. Anspråkslöst och anpassat för torka.

Efter denna lovsång till havtornens ära är det inte konstigt att havtorn fortfarande är Anders favoritbär, alla andra superbär till trots.

– Havtorn är så otroligt annorlunda, konstaterar han. När man gör puré av dem och ser allt fett och skum som bildas, då inser man att havtorn verkligen inte är som alla andra bär. Havtorn är nyttigt, roligt och lönsamt – och därför fascinerar det mig fortfarande.

Artikel publicerad i tidningen Smart landsbygd nr 2 2021 Pdf, 24.9 MB.

Anneli Hulthén

Östra Boulevarden 62 A, Kristianstad eller Södergatan 5, Malmö