Aktuella varningsmeddelanden i Skåne länJust nu är det flera varningsmeddelanden i länet. Läs mer om dem på SMHI:s webbplats.

Publiceringsdatum:

Senast uppdaterad:

En svindlande naturupplevelse i full fart

Magnus Pålsson  Foto: Nils Bergendal

I Sandåkra strax söder om Hässleholm ligger ett riktigt höjdarföretag – MultiLevel. Bland klätterbanor, ziplines och klätterträd bjuds besökarna på fartfyllda utmaningar i naturskön miljö, allt medan korna på ängen förundrat tittar på.

Text: Ulrika Petersén Foto: Nils Bergendal

Efter 21 år på IKEA, bestämde sig Magnus Pålsson sig för att göra något nytt. Inte för att han vantrivdes med sitt jobb, utan helt enkelt för att det var dags för förändring. Barnsligt förtjust som han är i ziplines, fart och höga höjder, startade han ett företag med just den inriktningen och började konstruera banor på sin fars föräldragård. Genom nyttjanderättsavtal med sin farbror, som äger fastigheten idag, har han och hans medarbetare byggt upp ett antal ziplines och klätterbanor – öppna för såväl barn som vuxna och tillgängliga för rullstolsburna.

– Området där vi är har stora höjdskillnader, vilket passar bra för ziplines, och en fantastiskt vacker natur, berättar Magnus. Naturen är en viktig del av helhetsupplevelsen, så när vi rör oss genom området med besökarna berättar vi alltid om floran, faunan och gårdens verksamhet. Det är väldigt uppskattat, inte minst av besökare från stan.

Rekordår i pandemins spår

MultiLevel startades våren 2017 med ambitionen att öppna för besökare samma sommar. Riktigt så blev det inte, först sommaren 2018 stod anläggningen klar. Eller klar och klar, än är inte riktigt allt på plats.

– Det som återstår är att färdigställa vår längsta zipline som blir 600 meter lång, säger Magnus. Sen är jag nog nöjd. Att bygga tar mycket tid och kostar stora summor pengar, inte minst som vi följer högsta möjliga säkerhetsnorm. Säkerheten är inget vi tullar på!

Med företagsstöd från Landsbygdsprogrammet, egna investeringar och många arbetade timmar har MultiLevel byggt upp kapacitet att ta emot ett stort antal besökare varje år. Förra året blev ett rekordår, besöksantalet fyrdubblades jämfört med 2019, men det finns plats för många fler.

– Att marknadsföra företaget är det som jag tycker är allra svårast, säger Magnus. Det räcker inte att lägga ut en film på YouTube för att besökarna ska strömma till, som jag först trodde ... Våra nöjda besökare har visat sig vara de viktigaste marknadsförarna, men att göra företaget känt på marknaden har tagit längre tid än jag förväntade mig.

Dubbelt så mycket av allt

En viktig ingrediens för att locka besökare är samarbetena som MultiLevel har med andra företag i trakten. Bland annat samarbetar man med Hotell Statt i Hässleholm, Tykarpsgrottan och Custon vägkrog, men också med mindre aktörer som grannen Asmoarp Natur AB, Lunnahöjagården och Rallarhustruns veranda & logi.

– Våra verksamheter kompletterar varandra och gör att vi kan erbjuda besökarna mer än vad vi kan göra på egen hand, vilket stärker våra företag, menar Magnus.

MultiLevel ägs och drivs som sagt av Magnus, men skapar samtidigt arbetstillfällen för åtta yngre personer. Några av dem är fast anställda andra tas in vid behov, men en sak är säker – Magnus jobbar mest.

– Om någon som läser den här artikeln blir sugen på att starta ett liknande företag, då har jag bara ett råd: gör en tidplan och en budget och dubbla dem, säger Magnus. Då kanske du är halvvägs av hur verkligheten kommer att se ut. Jag ångrar inte att jag tog steget, men det är definitivt ingen ”walk in the park”. Men väl en åktur i skogen!

Artikel publicerad i tidningen Smart landsbygd nr 2 2021 Pdf, 24.9 MB.

Läs även om Magnus investeringsäventyr som stöttades av leader LAG PH. Länk till annan webbplats.

Kontakt