Rejäl produktion för rejäl konsumtion

Att köpa lokalproducerad mat utan mellanhänder ligger helt rätt i tiden. Som ett tecken på det skjuter antalet REKO-ringar i höjden när allt fler, både konsumenter och producenter, upptäcker dess fördelar. För Elin Niklasson på Södergård i Hjärsåslilla strax utanför Knislinge, är REKO-ringen numera en självklar försäljningskanal.

Text: Ulrika Petersén Foto: Nils Bergendal

REKO står för rejäl konsumtion och startade i Finland 2013. Konceptet innebär att producenter och konsumenter på en ort går samman och startar en marknadsplats, en REKO-ring, där råvaror och produkter säljs utan mellanhänder. 2016 startade den första REKO-ringen i Sverige och sedan dess har utvecklingen gått snabbt. Bara i Skåne finns det idag runt 40 REKO-ringar.

– Första gången jag själv stod på en REKO-ring var 2018 i Kristianstad, säger Elin, som driver Södergård tillsammans med sin man Andreas. Jag blev tipsad av en rådgivare på Hushållningssällskapet och tyckte att konceptet passade mig bra. Jag kom ut och syntes, fick direktkontakt med kunderna och, bäst av allt, jag fick själv sätta priset på mina produkter.

Ekologiska grönsaker direkt från landet

Att Elin skulle bli lantbrukare var inget självklart beslut. 2011 tog hon och Andreas över Elins föräldrars gård, Södergård i Hjärsåslilla, men båda behöll sina jobb utanför företaget. 2013 tog de även över Andreas pappas lantbruksföretag och Andreas blev lantbrukare på heltid. 2016 var det Elins tur att ta steget och hon valde då att starta ett nytt ben inom gårdens verksamhet.

– Jag ville göra något eget, något som var mitt, så jag började odla grönsaker, berättar Elin. Idag odlar jag både i växthus och på friland: sparris, potatis, kronärtskockor, olika sorters kål och rotfrukter, gurka, tomater, med mera – och allt är ekologiskt.

Grönsakerna säljer hon i gårdsbutiken och i gårdens självbetjäningsbod, men också på tre REKO-ringar. Kristianstad, där Andreas sköter utlämningen, Hässleholm och Östra Göinge. De två sistnämnda är hon dessutom administratör för.

– Det är fantastiskt roligt att se hur REKO-ringarna har vuxit, säger Elin. På den första utlämningen i Hässleholm 2018 var vi inte ens tio leverantörer, nu är vi nästan 40 och utbudet har breddats rejält. Vi har till och med en fiskbonde som leverantör – Gårdsfisk, som bedriver fiskuppfödning på en gård utanför Kristianstad.

Från 0 till 3 000 på ett halvår

Succén i Hässleholm är alltså ett faktum, men frågan är om det inte gått ännu bättre i Östra Göinge som Elin var med och startade upp i februari 2020. På bara några månader fick REKO-ringen över 3 000 medlemmar!

– Intresset för närodlat är jättestort, säger Elin. Kanske att översvämningarna 2017, torkan 2018 och nu corona har bidragit till intresset. När krisen är nära inpå börjar nog många fundera på vad de har runt omkring sig och hur de vill att saker och ting ska se ut. Allt fler värdesätter och vill veta var maten kommer ifrån – och i det gynna sina lokala producenter.

Förutom att REKO-ringarna genererar inkomst ger de också inspiration. Elin och de andra leverantörerna hänger alltid kvar efter utlämningarna och diskuterar saker och ting med varandra.

– Att prata med de andra ger stort utbyte och utvecklar både REKO-ringen och min egen produktion, menar Elin. Likaså gör feedbacken från kunderna. I och med att jag möter dem öga mot öga får jag direkt respons på vad de vill ha – och vad de är mindre intresserade av.

En sak som efterfrågas är kött från utegrisar, vilket Elin och Andreas kommer att satsa på under 2021. Kronärtskocksodlingen däremot ska bli mindre.

– Jag älskar kronärtskockor, men kunderna är inte lika intresserade! skrattar Elin. Så dem drar jag ner på, men en liten odling behåller jag.

Mular som ger mervärden

Något som definitivt behålls är gårdens produktion av KRAV-certifierade kött. Djuren, som är en korsning mellan Highland Cattle och Angus, går ute året om och håller markerna öppna.

– Rasen är bra för de betar så fint på ställen som vi tidigare inte kunde nyttja, berättar Elin. Till exempel går de längs Axeltorps å, vilket har gjort att arter som tidigare varit försvunna nu börjat växa igen. Det känns bra; att djuren förutom kött också ger ett mervärde till naturen.

Framöver kommer Elin att fortsätta sälja via REKO-ringar, men hon satsar också på att utöka försäljningen från gårdens egen butik.

– Tack vare direktförsäljningen, oavsett om det är via REKO eller gårdsbutiken, kan jag garantera kvaliteten hela vägen, säger Elin. REKO-ringen har visserligen fördelen att kunden bara behöver köra till ett ställe för alla sina produkter, men samtidigt är det något visst att kunna handla maten där den är producerad. Så båda två är det som gäller för mig – tillsammans med vår lilla bod såklart.

Intresserad av REKO?

Hushållningssällskapet har fått i uppdrag av Jordbruksverket att beskriva vad REKO är samt underlätta och främja etableringen av nya REKO-ringar. På hushallningssallskapet.se kan du läsa mer om hur du till exempel startar och driver en REKO-ring samt hur du går tillväga för att sälja dina produkter via REKO-ringar.

TEXT: Ulrika Petersén FOTO: Nils Bergendal

Artikel publicerad i tidningen Smart landsbygd nr 1 2021 Pdf, 21.7 MB.

Anneli Hulthén

Östra Boulevarden 62 A, Kristianstad eller Södergatan 5, Malmö