Pålstorps gård höjer nivån med ekomjölk

Medan en del lantbrukare väljer att stå på flera ben, står Per-Johan Påhlstorp på ett. Och till skillnad från dem som helst håller det småskaligt, väljer Per-Johan att satsa stort. Skånes största producent av eko-mjölk tycker att arbetet med korna är fantastiskt roligt, men är bekymrad över prissättningen på mjölken. Ekomjölkens värden måste lyftas!

Text: Ulrika Petersén Foto: Nils Bergendal

På Per-Johans gård utanför Sjöbo finns 500 mjölkkor. 2009 ställde han om gårdens växtodling till att vara ekologisk och två år senare följde mjölkproduktionen. Omställningen blev möjlig i och med att han fick möjlighet att arrendera en stor gård intill sin egen. Med många ekologiska mjölkkor krävs nämligen mycket mark.

– Att gå över till eko var något av en dröm, det är liksom en nivå till på det jag gjorde tidigare, menar Per-Johan. För att lyckas med djuren, måste jag lyckas med växtodlingen – vilket är svårare, men också mer stimulerande. För mig är det denna utmaning som är det roligaste med att ha ekologisk produktion och en viktig anledning till att jag vill fortsätta. Men jag är jättebekymrad över prissättningsmodellen på mjölken. Att bedriva ekomjölksproduktion innebär en större risk jämfört med konventionell mjölkproduktion, och just nu betalar sig inte den risken. Det gör att många tvekar till att fortsätta.

Korna är prio 1

Under flera år ökade efterfrågan på ekologisk mjölk och därmed också priset, vilket fick fler bönder att ställa om. Nu har efterfrågan avstannat och merbetalningen för den ekologiska mjölken är lägre än på många år. Per-Johan, och många med honom, ser att eko-mjölkens värden måste lyftas betydligt bättre än vad som görs idag, om efterfrågan återigen ska kunna öka. För det är ju trots allt ett mål som Sverige har: att öka andelen ekologiskt producerade livsmedel.

Hur eko-mjölkens värden ska lyftas och av vem finns det dock inga enkla svar på. Att lantbrukaren skulle kunna göra det helt på egen hand är inte realistiskt, eftersom i stort sett alla mjölkproducenter är beroende av en annan part, mejeriet, som styr över både prissättning och marknadsföring. Så vad är då alternativet? Gårdsmejeri, så man kan styra över allting själv?

– Nej, för mig är det inget alternativ, säger Per-Johan. Då hade jag fått plocka bort tid från korna och det är ju dem jag kan och vill arbeta med. För mig är det viktigare att bli så bra som möjligt i det jag gör, det vill säga min ekologiska mjölkproduktion. Marknadsföring och försäljning lämnar jag gärna över till någon annan.

Samtidigt är han lite självkritisk.

– I och med att vi eko-bönder inte startar egna mejerier eller säljer direkt till konsumenterna så underlättar vi ju inte direkt för dem att kunna välja vilken mjölk de vill köpa, menar Per-Johan. Däremot tycker jag att de stora mejerierna kunde bli bättre på att lyfta fram eko-mjölken. Jag tror att om fler kunder kände till mervärdena med eko-mjölk, så hade fler valt att köpa den och många hade nog också varit beredda att betala mer än vad de gör idag. Se till exempel på REKO-ringarna. Producenterna där pratar för sina produkter och vågar ta betalt. Och det funkar. Så varför skulle inte mejerierna kunna göra detsamma för eko-mjölken? Och kanske även nischa den mer lokalt? Saknas viljan eller är det livsmedelsbranschen som stretar emot?

Argument för att välja eko

Att upplysa konsumenterna varifrån eko-mjölken kommer och hur den skiljer sig från den konventionella skulle alltså kunna vara ett sätt att höja värdet på den. Så vilka är då de största värdena enligt Per-Johan?

– Sverige ställer höga krav på djurhållningen, oavsett om produktionen är ekologisk eller konventionell, men ekomjölksproducenterna har lite högre krav på till exempel bete, utevistelse och mjölk till kalvarna, säger Per-Johan. Den viktigaste skillnaden mellan ekologiskt och konventionellt är ändå att vi inom det ekologiska inte använder några kemiska bekämpningsmedel. Så enligt mig är det den främsta anledningen till att konsumenterna ska välja eko. Det var också ett viktigt argument till varför jag valde att ställa om. Att slippa kemiska bekämpningsmedel och allt det medför i form av kontroller och dokumentation är fantastiskt trevligt.

När Per-Johan tog över gården 2007 hade han 150 kor. Genom åren har han successivt utökat till de 500 som han har idag. Och han ser fördelar i att vara stor.

– Som stor producent har jag helt andra möjligheter än vad en liten lantbrukare har, menar Per-Johan. Till exempel funderar jag på att starta biogasproduktion, det hade inte varit möjligt utan många djur. Men ibland tänker jag att fy fasen vad smarta de som står på många ben är! Det finns en kraft i att vara stor, men det är också sårbart. Samtidigt tycker jag att det är så roligt med mina kor att jag aldrig ångrar att jag valde att satsa på dem fullt ut.

TEXT: Ulrika Petersén FOTO: Nils Bergendal

Artikel publicerad i tidningen Smart landsbygd nr 1 2021 Pdf, 21.7 MB.

Anneli Hulthén

Östra Boulevarden 62 A, Kristianstad eller Södergatan 5, Malmö