Publiceringsdatum:

Senast uppdaterad:

Sociala medier gav gården ett lyft

– När det gäller sociala medier är jag helt självlärd, så mitt bästa råd till andra är att bara köra igång, säger Johan Widing, ekobonde på Bokeslundsgården vars verksamhet han framgångsrikt marknadsför på bland annat Instagram. Var äkta och hitta en plattform som passar dig, blir det fel kan du ju alltid radera!

Text: Ulrika Petersén Foto: Nils Bergendal

På Bokeslundsgården utanför Hörby finns en uppsjö av djur. Dals-pärlhöna, Svensk kråsduva, Isbar blå och andra ovanliga fjäderfäarter; Klövsjöfår, Granemålakor, Skånsk röd och mängder av bin – bland många andra. Fast sanningen att säga så finns inte alla djur på just Bokeslundsgården, nötkreaturen går på naturbeten på annat håll och bina, ja de flyger vart de vill och har sina kupor lite varstans i det skånska landskapet.

Djuren är en viktig del av verksamheten och bidrar till bland annat köttlådor, avelsägg och honung som säljs till privatpersoner och restauranger. Men de är inte hela Bokeslundsgårdens verksamhet, utan kompletteras av växtodling och ”Bo på lantgård”-koncept.

– För mig är det viktigt att verksamheten vilar på många ben, säger Johan. Om något går dåligt ett år, finns det alltid något annat som väger upp. Dessutom blir arbetsbördan jämnare när inte alla ägg ligger i samma korg.

Gott och blandat

En annan aspekt av att ha många strängar på sin lyra, är att det lättare går att skapa ett bra flöde i sociala medier. Bilder på söta kalvar kan varvas med bidrottningar, vårens primörer, ankägg, en naken (!) bonde med tomatplanta, grisar, sötpotatis ...

– Jag använder i första hand Instagram för mina inlägg, berättar Johan. Instagram passar verksamheten bäst och dessutom är det många restauranger som använder sig av det. Med företagskonto kan vi dela varandras inlägg och tagga varandra, och på så sätt få draghjälp i marknadsföringen.

Instagram har också den fördelen att inläggen automatiskt kan delas till Facebook och Twitter, och vips så syns inläggen på tre plattformar samtidigt.

På liv och död

Att lära sig grunderna i sociala medier är inte särskilt svårt, det svåra är att utforma inläggen så de lockar följare.

– Bokeslundsgårdens strategi är att vara lyhörd och lyssna på kunderna, menar Johan. Precis som vi lyssnar på kunderna för att kunna erbjuda de produkter som efterfrågas, håller vi koll på våra sociala medier och gör inlägg som engagerar följarna. Jag ser också till att inläggen varieras. Jag vet att söta kalvar får många likes, men för den sakens skull kan jag ju inte bara lägga ut bilder på kalvar. Inläggen ska spegla gårdens verksamhet.

För Bokeslundsgården är det därför viktigt att bilderna inte bara visar upp en idyllisk sida av lantlivet, utan även hårt arbetet, slakt och det faktum att djur kan bli sjuka och skördar slå fel.

En annan sak som är viktig är att alltid svara på följarnas frågor och kommentarer. Med ett undantag.

– Jag går inte längre i diskussion med personer som lägger ut hatiska kommentarer, säger Johan. Vissa inlägg bemöter jag genom att ge dem en annan kanal där de kan nå mig, andra blockar jag direkt. Det är inte lönt att lägga energi på personer som redan har bestämt sig för att det jag gör är dåligt, då är det mycket bättre att fokusera på dem som kommer med konstruktiva förslag på vad jag kan göra bättre.

Johans tips för att lyckas med sociala medier

  • Var äkta. ”Det viktigaste är inte att inläggen är professionella, utan att de förmedlar en sann bild av din verksamhet. Följarna vill ha äkthet och känsla, det räcker inte med bara snygga bilder.”
  • Lyssna på kunderna. ”Ha koll på vilka inlägg som ger likes och skapa ett flöde som engagerar. Blanda högt och lågt, liv och död, så följarna ser att det du gör är på riktigt.”
  • Våga vara dålig. ”Alla är kassa i början, men man lär sig efterhand och växer med sin följarskara. För mig tog det ett par år innan jag fick fason på det hela och hittade rätt plattform. Om det går väldigt trögt, ta hjälp!”
  • Gör inlägg och städa regelbundet. ”Jag tycker själv att det är värdelöst att följa någon som inte lägger upp inlägg regelbundet, därför ser jag till att inte vara en av dem. Jag brukar lägga upp ett inlägg om dagen, men det är regelbundenheten som är viktigast – inte att man gör det varje dag. Se också till att städa bland inläggen med jämna mellanrum. Ta bort sådant som inte genererar likes eller matchar i flödet.”
  • Fokusera på annat än sälj. ”De flesta av mina inlägg handlar inte om att jag vill sälja något utan om att jag vill skapa engagemang. Säljet kommer på köpet när folk får upp ögonen för verksamheten.”
  • Komplettera med en hemsida. ”Det är inte alla som har sociala medier, så se till att ha något annat för dem. Bokeslundsgården har en blogg, där vi även samlar mer utförlig information om gårdens verksamhet.”

Artikel publicerad i tidningen Smart landsbygd nr 2 2020 Pdf, 18.4 MB.

Kontakt

Dela sidan:

Landshövding

Anneli Hulthén

Besöksadress

Östra Boulevarden 62 A, Kristianstad eller Södergatan 5, Malmö

Postadress

205 15 Malmö

Organisationsnummer

202100-2346

Följ oss