Bidrag för att utveckla kapacitet och beredskap i mottagandet av nyanlända

Länsstyrelsen kan ge ersättning till kommuner som vill utveckla kapacitet och beredskap i mottagandet av nyanlända personer och ensamkommande barn. Vi kan även ge ersättning för att utveckla samverkan mellan kommuner samt mellan kommuner och andra aktörer i syfte att underlätta etableringen i samhället.

Särskild nationell utlysning 2024

Under 2024 anordnar Länsstyrelsen en särskild nationell utlysning med anledning av utmaningarna att behålla beredskap och kapacitet även vid lågt mottagande av nyanlända och ensamkommande barn. Den nationella utlysningen omfattar totalt 3 miljoner kronor och kan finansiera:

• insatser för samverkan
  • utveckling av insatser
  • spridning av insatser
  • metoder för att behålla kapacitet och beredskap vid lågt mottagande av nyanlända och ensamkommande barn.

Ansökningsperiod

Du kan ansöka om bidraget under perioden 1 mars–20 juni 2024.

Bidraget kan bara användas till insatser som uppfyller något av följande krav:

• Insatsen genomförs i samverkan mellan kommuner/kommunalförbund i minst två län.
  • Insatsen är av länsöverskridande/nationell karaktär.
  • Resultatet av insatsen involverar kommuner i minst två län.

Insatser som får bidrag kan påbörjas som tidigast den 20 september 2024. Bidrag beviljas i första hand för insatser som genomförs 2024 och 2025. Senare insatser för år 2026 kan beviljas om bedömningen är att insatsen är särskilt angelägen.

Skicka din ansökan till Länsstyrelsen i Jönköpings län genom e-tjänsten:

Ansök om bidrag för att utveckla kapacitet och beredskap i mottagandet av nyanlända Länk till annan webbplats.

Vägledning för ansökan av nationell utlysning av § 37-medel 2024 Pdf, 239.1 kB.

Vi rekommenderar att du kontaktar Länsstyrelsen i Jönköpings län för dialog och ytterligare information om utlysningen.

Ola Olsson

Samordnare Statsbidragshantering, Länsstyrelsen i Jönköpings län

E-post: ola.olsson@lansstyrelsen.se

Telefon: 010-223 64 62

Länsstyrelsen fördelar medel till kommuner och kommunalförbund för verksamhet och samverkan som väsentligt bidrar till att underlätta bosättning och öka mottagningskapaciteten i kommunerna.

Under 2024 förfogar länsstyrelserna över 40 miljoner för fördelning.

Bidrag för att utveckla kapacitet och beredskap i mottagandet av nyanlända i Skåne

Utlysning 2024

Under 2024 förfogar länsstyrelserna över 40 miljoner för fördelning.

Målgrupp för insatserna

Insatserna ska vända sig till nyanlända personer med uppehållstillstånd eller till ensamkommande barn som är asylsökande eller har uppehållstillstånd.

Ansökningsperiod i Skåne län

2024 års utlysning öppnar den 15 februari och sista dag för inlämning av ansökan är den 5 maj. Länsstyrelsen i Skåne kan fördela ca. 4,1 mnkr till insatser i länet. Medel kan i första hand beviljas för 2024 och 2025. Insatser avseende 2026 kan beviljas om det bedöms särskilt angeläget. Länsstyrelsen i Skåne fattar beslut om fördelningen senast den 1 juli 2024.

Utlysningsträffar

Inför vårens utlysningar av statsbidrag arrangerar vi två utlysningsträffar med viktig information om att ansöka om statsbidrag inom integration genom Länsstyrelsen. Missade du utlysningsträffen kan du se den här i efterhand.

Var pågår det insatser i Skåne?

Information om pågående insatser som finansierats med statsbidrag genom Länsstyrelsen Skåne finns publicerade i en GIS-karta. Använd länken nedan för att ta del av kartbilden över dessa integrationsinsatser;

Länk till kartbild över insatser i Skåne Länk till annan webbplats.

Du kan sedan filtrera i lagerlistan om du är intresserad av pågående TIA-insatser eller insatser med finansiering med §37-medel. Insatserna är kategoriserade utifrån sitt primära syfte och teckenförklaring finns i pilmenyn vid respektive insatstyp.

Skicka in din ansökan via e-tjänsten när en utlysningsperiod är igång. Ansökningar som kommer in utanför utlysningsperioden eller efter sista ansökningsdag kan komma att avvisas.

Lämna in redovisning med delrapport och slutrapport

Insatserna ska redovisas i del- och slutrapporter. Delrapporten ska lämnas in vid den tidpunkt som står i beslutet om bidrag. Slutrapporten ska lämnas in senast två månader efter avslutad insats.

Anneli Hulthén

Östra Boulevarden 62 A, Kristianstad eller Södergatan 5, Malmö