Aktuella vädervarningar i Östergötlands länJust nu är det flera vädervarningar i länet. Läs mer om dem på SMHI:s webbplats.

Föräldraskapsstöd för minskad kriminalitet bland barn

I län med utsatta områden ska Länsstyrelsen stödja utvecklingen av föräldraskapsstöd för att bidra till att bekämpa och förebygga kriminalitet hos barn och unga. Östergötlands län är ett av dessa län.

Länsstyrelsen ska ge stöd till kommuner, regioner och andra aktörer i att ta fram stödet till föräldrar. Stödet ska vara samordnat, långsiktigt, kunskapsbaserat och rikta sig till föräldrar med barn upp till 18 år.

Stödet ska ges fram till och med 2026 och slutredovisas till Socialdepartementet under våren 2027.

Länets egna kompletteringar om arbetet

Det är Polismyndigheten som identifierar vilka områden som är utsatta områden, särskilt utsatta områden och riskområden.

Utsatta områden – Polismyndighetens webbplats Länk till annan webbplats.

Länsstyrelser i följande län har i uppdrag att erbjuda stöd för att utveckla föräldraskapsstöd som ska förebygga kriminalitet:

• Stockholm
  • Skåne
  • Västra Götaland
  • Södermanland
  • Västmanland
  • Halland
  • Jönköping
  • Kronoberg
  • Östergötland
  • Örebro
  • Dalarna
  • Uppsala

Stöd och vägledning till föräldrar

Gängsnacket – en guide för viktiga vuxna och yrkesverksamma

Guiden Gängsnacket riktar sig till föräldrar och andra vuxna om hur kriminella gäng rekryterar barn. Länsstyrelserna och polisen har tagit fram guiden efter önskemål från flera kommuner och stadsdelar. Gängsnacket lyfter vilka varningstecken man bör vara vaksam på och vilket stöd som finns i samhället om man känner oro för ett barn. Guiden finns på flera språk.

Gängsnacket, Länsstyrelsen Västmanland Länk till annan webbplats.

Film om guiden gängsnacket Länk till annan webbplats.

Information till unga om rekrytering till kriminella nätverk

På Polismyndighetens webbplats finns filmer och information om rekrytering till gängkriminalitet som riktar sig till unga.

Så rekryterar kriminella dig som ung, Polismyndigheten Länk till annan webbplats.

Länsstyrelsen Östergötland

Carl Fredrik Graf