Aktuella vädervarningar i Östergötlands länJust nu är det flera varningsmeddelanden i länet. Läs mer om dem på SMHI:s webbplats.

Friluftsliv i skyddad natur i Östergötland - en enkätstudie 2018

En enkätstudie har utförts av Länsstyrelsen Östergötland. Studien har genomförts via pappersenkäter vid sex av länets naturreservat, frågor har ställts till allmänheten vid några av länets pendelstationer samt två webbenkäter har skickats ut. Syftet har varit att undersöka hur vi får fler besökare till naturreservaten och dels hur de besökande upplevde sin vistelse i naturreservaten. Resultatet från enkätstudien visar att trots ett stort naturintresse, så kunde 17 % av de tillfrågade inte namnge något naturreservat. De tre mest kända och även mest rekommenderade naturreservaten i länet var Omberg, Tåkern och Tinnerö eklandskap. Tydligt var att de flesta bäst kände till naturreservat från sin egen hemkommun. Det största hindret för att komma ut mer i naturen var tidsbrist.

Om publikationen

Publiceringsår:
Publikationstyp:

Ämnen:

• Friluftsliv
  • Natur
  • Skyddad natur

För att spara eller dela denna sida, använd nedanstående länk:

Carl Fredrik Graf

Östgötagatan 3, Linköping