Dokumentation av rödspov -häckningsframgång i Svartåmynningens naturreservat 2017

Länsstyrelsen Östergötland och Linköpings kommun har tillsammans finansierat dokumentation av fågelarten rödspov (Limosa limosa) i Svartåmynningens naturreservat säsongen 2017, med fokus på häckningsframgång. Svartåmynningen är länets enda häckningslokal för rödspoven, samt är en av tolv ansvarsarter i Linköpings kommun. Uppdraget har genomförts av Berndth Gustafsson, ornitolog boende i Linköping. Det är fjärde året i rad som denna dokumentation genomförs. 2017 års häckningsresultat var magert, endast två ungar från en konstaterad häckning. Förhoppningsvis kan motsvarande studier kommande år ge svar på frågorna om och hur områdets ska skötas för att på bästa sett ge förutsättningar för bra häckningsresultat för bl a rödspoven i området.

Publikationens omslagsbild

Om publikationen

Publiceringsår:
Publikationstyp:

Ämnen:

• Djur
  • Natur

För att spara eller dela denna sida, använd nedanstående länk:

Carl Fredrik Graf

Östgötagatan 3, Linköping