Restaurering och skötsel av Östergötlands odlingslandskap -rapport från ett LIFE-projekt 2005-2009

Detta är en sammanfattande broschyr om resultatet av ett femårigt projekt som gick under namnet "Ros och ris". Under åren 2005 – 2009 har Länsstyrelsen och Linköpings kommun inom ett EU-LIFE-projekt restaurerat och skött några av Östergötlands finaste ängs- och hagmarker. Flera mil stängsel har satts upp, många hektar betesmarker har röjts och nu kan kor och hästar åter beta i de tidigare igenvuxna områdena. Därmed ges förutsättningar för att bevara det rika växt och djurliv som under lång tid funnits i Östergötlands värdefulla odlingslandskap. Alla de 41 objekt som ingått i projektet är utpekade som Natura-2000- områden, vilket innebär att de ingår i EU:s nätverk för den biologiskt mest värdefulla naturen.

Publikationens omslagsbild

Om publikationen

Publiceringsår:
Publikationstyp:
Broschyr/folder

Ämnen:

För att spara eller dela denna sida, använd nedanstående länk:

Carl Fredrik Graf

Östgötagatan 3, Linköping