Aktuella vädervarningar i Östergötlands länJust nu är det flera varningsmeddelanden i länet. Läs mer om dem på SMHI:s webbplats.

Tillämpad VA-planering - att sätta enskilda avlopp på kartan

I Sverige finns ca 700 000 hushåll med enskilt avlopp och av dessa bedöms så många som 40 procent inte uppfylla de krav som ställs i gällande lagstiftning. De enskilda avloppens bidrag till belastningen av näringsämnen har stor betydelse för miljösituationen i både sjöar, vattendrag och kusten framförallt i områden där det råder begränsad vattenomsättning. Många kommuner har idag bristfällig kunskap både vad gäller det totala antalet enskilda avlopp och lokaliseringen av enskilda avloppsbrunnar. Syftet med följande projekt är att i GIS-miljö samla in och sammanställa information om antal och lokalisering av enskilda avlopp från kommuner och lokala entreprenörer som utför slamtömning av avloppsbrunnar.

Publikationens omslagsbild

Om publikationen

Publiceringsår:
Publikationstyp:

Ämnen:

• Klimat
  • Miljö
  • Vatten
  • Vattenanvändning

För att spara eller dela denna sida, använd nedanstående länk:

Carl Fredrik Graf

Östgötagatan 3, Linköping