Höga flöden i Östergötlands länLäs mer på SMHI:s webbplats om aktuell vädervarning.

Referenssjöar i Östergötland - sammanställning av 20 års provtagningar

Rapporten är en sammanställning och utvärdering av de kemiska data som tagits fram genom det nationella och det regionala miljöövervakningsprogrammet för referenssjöar i Östergötland. I programmet ingick fram till 2001 åtta sjöar, tre nationella och fem regionala men sedan 2002 ingår bara tre regionala sjöar. Knutet till programmet finns även tre vattendrag som emellertid inte utvärderas här. För de sjöar där en utvärdering av biologiska data finns har dessa kortfattat redovisats. Bland sjöarna är det Stensjön, Sjögarpesjön och Glimmingen som har det högsta pH:t och den bästa buffertkapaciteten. Samtliga dessa ligger i den sydvästra delen av länet. Gryten, Öjsjön och Skärgölen är svagt sura sjöar med god buffertkapacitet.

Publikationens omslagsbild

Om publikationen

Publiceringsår:
Publikationstyp:
Rapport

Ämnen:

• Klimat
  • Miljö
  • Så mår miljön
  • Vatten
  • Vattenanvändning

För att spara eller dela denna sida, använd nedanstående länk: