Snöfall i Östergötlands länLäs mer på SMHI:s webbplats om aktuell vädervarning.

Hästkortege genom Linköping vid kungaparets besök

Kungaparet i hästvagn, drottning Silvia vinkar mot kameran.

Bilden är tagen vid jubileumsbesöket i Uppsala län. Foto: Clément Morin.

Kungaparets jubileumsbesök i Linköping den 25 maj inleds med häst och vagn-kortege uppför Storgatan. Hovstallets hästar kläs i selar med kungliga anknytningar som sträcker sig långt tillbaka i tiden.

Under 2023 besöker kungaparet alla Sveriges län. H.M. Konungens 50 år på tronen firas, likväl som att 500 år har gått sedan Gustav Vasa valdes till Sveriges kung. Besöket i Östergötland börjar med en hästspänd kortege i innerstaden som leder fram till Linköpings slott.

Hästvagnen tillverkades av en fransk karossbyggare vid namn Kellner år 1881 i Paris. Den framförs inte av någon kusk, utan av två ridande jockeys i sällskap av två lakejer som sitter längst bak på vagnen och två ryttare som rider framför kortegen.

Selarna och ryttarnas uniformer är delar av en bröllopsgåva från storhertigparet av Baden vid Kung Gustaf V:s och Drottning Victorias bröllop år 1907. På andra delar av selarna och skygglapparna finns Kung Gustav V:s spegelmonogram. Nyligen renoverades delar av utrustningen vid The Royal Mews, Buckingham Palace i London.

Hästarna vid H.M. Konungens hovstall är bruna svenska halvblod. De kom till Hovstallet när de var mellan fem och åtta år, och är utvalda för sina goda mentala egenskaper. Innan hästarna går med på stora uppdrag utbildas de dagligen av Hovstallets personal under minst två år.

Om jubileumsdagen

Kungaparets besök äger rum i centrala Linköping den 25 maj kl. 10.00-15.00. Hästkortegen startar vid Scandic City kl.10.15 och går längs Storgatan upp till Borggården. Publik är välkomna att stå utmed trottoarerna längs Storgatan. Utöver kortegen bjuds det på musik av Hemvärnets Musikkår Östergötland, tal av Kungen och landshövdingen samt ytterligare underhållning på Yttre Borggården vid Linköpings Slott.

Carl Fredrik Graf

Östgötagatan 3, Linköping