Aktuella vädervarningar i Östergötlands länJust nu är det flera varningsmeddelanden i länet. Läs mer om dem på SMHI:s webbplats.

Kungaparets besök i Linköping 25 maj

Porträttfoto på kungen iklädd kostym och halssmycke med medaljer.

Foto: Thron Ullberg/Kungl.Hovstaterna

Den 25 maj besöker kungaparet Linköping. Detta för att fira H.M. Konungens 50 år på tronen och att det har gått 500 år sedan Gustav Vasa valdes till kung. Jubileumsbesöket bjuder på festlig stämning med flera event.

Besöket äger rum i centrala Linköping mellan klockan 10.00 och 15.00. Under dagen kommer Kungen och Drottningen ges möjlighet att möta Östergötlands invånare.

Program torsdagen den 25 maj

Kl. 10.15 – Kortege med häst och vagn längs Storgatan i Linköping

Kl. 10.40 – Publikt firande på yttre Borggården vid Linköpings Slott, med tal av Kungen och landshövdingen

Kl. 11.30 – Trädplantering i Slottsträdgården

Kl. 12.00-15.00 – Slottsträdgården öppen för allmänheten. I närheten finns även en fotoutställning och håvning för barn.

Programmet kommer uppdateras med mer detaljerad information.

Ackreditering för media

Media välkomnas att delta vid alla programpunkter förutom lunchen på slottet. Ackreditering krävs och ackrediteringspass, som tillhandahålls av Länsstyrelsen, ska bäras synligt under hela besöket.

Anmäl ditt deltagande senast fredag 19 maj till Clara Jonsson, kommunikatör på Länsstyrelsen Östergötland, clara.a.jonsson@lansstyrelsen.se.

Till de som anmält sitt intresse skickas ett mer detaljerat program med tider och adresser samt information om ackrediteringspass.

För frågor rörande DD.MM. Konungen och Drottningen hänvisas till Kungl. Hovstaternas informationsavdelning: press@kungahuset.se.

Carl Fredrik Graf

Östgötagatan 3, Linköping